لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

فرانسه: ایران در تلاش ایجاد یک محور نفوذ سیاسی و نظامی است


وزیر خارجه فرانسه ایران را متهم کرده‎است که تلاش دارد یک محور نفوذ سیاسی و نظامی را از تهران تا عراق، سوریه، لبنان تا بحیره مدیترانه ایجاد کند.

ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با یک تلویزیون فرانسه گفت، ایران بجای تلاش گسترش نفوذش و حضور نظامی اش در منطقه باید برای برقراری صلح در سوریه با ملل متحد همکاری کند و روسیه نیز چنین کار را باید کند.

ایران
ایران

او گفت:

"حضور ایران و تمایل برای ایجاد یک محور نفوذ از مدیترانه تا تهران، من می‎گویم نه! سوریه وجود دارد که نیاز به بقا دارد، سوریه آزاد از قدرت و نفوذ دیگران."

شماری زیادی از رهبران عرب ادعا دارند که ایران با ارسال مشاورین نظامی و جنگجویان به عراق و سوریه خواهان ایجاد یک محور از نفوذش از سرحد افغانستان گرفته تا مدیترانه است.

ایالات متحده و اسرائیل نیز نگرانی شان را ابراز کرده و گفته‎اند که ایران جای پایش را در منطقه مدیترانه تقویت می‎بخشد و ایران را متهم به تجهیز دشمنان اسرائیل یعنی حماس و حزب الله کرده‎اند.

وزیر خارجه فرانسه در گذشته نیز ایران را متهم کرده بود که اهداف هژمونیک یا سلطه طلبی در منطقه دارد.

این اظهارات وزیر خارجه فرانسه منتج به عکس العمل تهران شده و مقامات ایرانی گفتند، فرانسه موقف تبعیض آمیزی را در بحران منطقه اختیار کرده‎است.

این مقام فرانسوی در مصاحبه با تلویزیون ۲ فرانسه، از نقش مهم روسیه و ایران در حمایت از رژیم بشار اسد نیز یاد کرد.

پوتین در سوریه
پوتین در سوریه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دو روز پیش در دیدار غیر مترقبه از سوریه در اشاره به موفقیت‎ها در میدان جنگ خروج نسبی نیروهای روسی از سوریه را اعلان کرد.

ولی ایران چنین اعلانی نکرده‎است و رهبران ایرانی تاکید دارند که حضور و نفوذ شان را در سوریه و دیگر جاها ادامه خواهند داد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته‎است، هدف اداره امریکا این است که به حیث یک بخشی از توافق صلح سوریه، ایران را از سوریه بکشد.

ظریف گفت، روسیه و امریکا نمی‎توانند بالای ایران تصمیم بگیرند، ما به تقاضای حکومت سوریه در آن‎جا هستیم، این منطقه ماست، این خلیج فارس است، نه خلیج مکسیکو، ماجایی نمی‎رویم.

XS
SM
MD
LG