لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

اردوغان خواستار به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت فلسطین شد


جلسه اضطراری سازمان همکاری‎های اسلامی در استانبول آغاز شده و ادامه دارد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آغاز این جلسه از کشورهای جهان خواست، در پاسخ به برسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل، همین شهر را به حیث پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند.

رئیس جمهور اردوغان امروز در سخنرانی افتتاحیه جلسه سازمان همکاری‎های اسلامی در استانبول گفت، بیت المقدس خط قرمز مسلمان‎هایست که تهاجم بر اماکن مقدس شان را نمی‎پذیرند.

اردوغان همچنان اسرائیل را یک دولت تروریستی عنوان کرد.

محمود عباس رئیس اداره فلسطین بار دیگر تاکید کرد که اقدام امریکا نقش واشنگتن را به حیث میانجی صلح شرق میانه از بین برده‎است.

رئیس جمهور افغانستان و همتای ایرانی اش نیز در این جلسه اضطراری شرکت دارند.
رئیس جمهور افغانستان و همتای ایرانی اش نیز در این جلسه اضطراری شرکت دارند.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز اقدام امریکا را تخطی از قوانین بین المللی خوانده و گفت:

"یک عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد از قطعنامه تخطی کرده‎است که خودش آن را امضا کرده‎است. برادران عزیزم پس ما چی می‎کنیم؟ چی خواهیم کرد؟ نخست دولت فلسطین باید از سوی همه کشورها به رسمیت شناخته شود و برای این کار باید همه ما تلاش کنیم."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و حسن روحانی همتای ایرانی اش نیز در جلسه اضطراری امروز استانبول شرکت دارند که هدف آن یافتن یک موقف واحد بعد از آن است که رئیس جمهور امریکا هفته گذشته بیت المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

این اقدام ترمپ انتقادات متحدین امریکا در اروپا، شرق میانه و فراتر از آن را باعث شده و منتج به اعتراضات گسترده در کشورهای مسلمان و زد و خوردها در مناطق فلسطینی شده‌است.

بیت المقدس خط قرمز مسلمان‎هایست که تهاجم بر اماکن مقدس شان را نمی‎پذیرند.

فلسطینیان بیت المقدس را به حیث پایتخت دولت آینده خود می‎دانند.

اسرائیل شرق بیت المقدس را اشغال نموده این شهر را پایتخت خود اعلان کرده‎است، اقدامی‎که از سوی جامعه جهانی پذیرفته نشده‎است.

XS
SM
MD
LG