لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

نیوز ویک: گروه داعش در سال ۲۰۱۸ در کجا خواهد بود؟


دو رسانۀ چاپی غربی در مورد انتخابات پارلمانی افغانستان در سال ۲۰۱۸ میلادی، تمرکز کرده‎اند.

  • دیپلومات

نشریه دیپلومات در آغاز مقاله‎اش پرسشی را مطرح کرده که آیا افغانستان می‎تواند انتخابات سال ۲۰۱۸ را برگزار کند؟

به نوشته نشریه، انتخابات هفتم جولای، نزدیک به سه سال پس از زمان تعیین شده برای پایان دوره کاری پنج ساله پارلمان فعلی افغانستان برگزار خواهد شد.

اما دیپلومات استدلال می‎کند که شاید برگزاری انتخابات شورای ملی در تاریخ تعیین شده، نا ممکن باشد.

نشریه از مسایل تخنیکی و امنیت یادآوری کرده که می‎توانند موانع در برابر برگزاری انتخابات باشند.

به نوشته دیپلومات، با آنکه برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان در تابستان آینده عملی به نظر نمی‎رسد، تأخیر آن تصویر دموکراسی نوپای افغانستان را به سمت نا معلوم سوق می‎دهد.

  • واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست هم در مورد تهدیدهای انتخاباتی نوشته و پرسشی را مطرح کرده‎است که آیا واقعاً دموکراسی افغانستان در خطر قرار دارد؟

به نوشته واشنگتن پست، با هشت ماه فاصله از انتخابات، آماده‎گی‎ها برای این پروسه زیر سایه و تحت تأثیر برخی دست اندرکاران سیاسی با موجودیت تعصبات قومی، مشکلات تخنیکی و تأخیر نا معلوم قرار گرفته‎است.

روزنامه این نکته را هم برجسته ساخته که اگر انتخابات برگزار نشود، اکثریت از شهروندان افغانستان نگرانی دارند که پایداری دموکراسی نو این کشور و اعتماد حامیان بین‌المللی افغانستان با مخاطره روبه‌رو خواهد شد.

واشنگتن پست اظهارات صدیق صدیقی رئیس مرکز رسانه‎های حکومت افغانستان را هم نقل کرده که گفته‎است، انتخابات این بار خیلی مشکل خواهد بود، اما باید برگزار شود.

به‌گفته آقای صدیقی، شرایط برای برگزاری لویه جرگه آماده نیست و چالش‎های وجود دارند، اما او تأکید کرده که برگزاری انتخابات، خواست مردم در افغانستان نوین است.

  • نیوز ویک

مجله نیوز ویک مطلبی را نشر کرده و پرسیده‎است گروه داعش در سال ۲۰۱۸ در کجا خواهد بود؟

مجله اظهارات یک مقام ارشد ایرانی را نشر کرده که گفته‎است به دنبال شکست‎های داعش در عراق و سوریه، اکنون نوبت افغانستان و پاکستان است.

محمود علوی وزیر استخبارات ایران در یک نشست در تهران اخیراً گفت که کشورش برای بیرون راندن شورشیان داعش از سوریه، عراق و لبنان کمک کرده‎است.

به‌گفته آقای علوی، داعش سرزمین‎های را از دست داد، اما اسلحه‌اش را نسپرده و حالا می‎خواهد جای پای در افغانستان، پاکستان و آسیای میانه داشته باشد.

نیوز ویک اظهارات دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان را هم برداشته که به یکی از رسانه‎های ایرانی گفته است، خواهان همکاری آن کشور برای مبارزه و سرکوب شورشیان خواهد شد.

به نوشته مجله، یکی از مشکلات دیگر همین است که ایران و امریکا، با وجود داشتن وجه مشترک در مورد مبارزه با گروه داعش، هیچ‌گاه از همدیگر در این راستا حمایت نکرده‎اند.

نیوز ویک افزوده‎است، امریکا و ایران همواره یکدیگر شان را به انگیزه دادن جهت شدت گرفتن وضعیت بد متهم کرده‎اند، در حالی‎که می‎توانستند تهدیدهای افراط‌گرایی را خیلی محدود سازند و آن را سرکوب کنند.

XS
SM
MD
LG