لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

وزارت مالیه: یک هیئت برای بررسی موارد فساد در گمرک فراه، فرستاده‌ شده‌است


وزارت مالیه افغانستان می‌گوید، هیئتی را برای بررسی موارد فساد گسترده در گمرک فراه به این ولایت فرستاده‌است.

نتایج تحقیقات هیئت که از سوی وزارت مالیه به هدف بررسی فساد در گمرک فراه به این ولایت رفته تا هفته آینده روشن خواهد شد.

نجیب الله وردک معین عواید و گمرکات وزارت مالیه روز شنبه «۲۵ قوس ۱۳۹۶» با ابراز این مطلب به رادیو آزادی گفت، تا هنوز اسناد و یا شواهدی در دست ندارند که نشان دهد، مسئولان گمرک ولایت فراه در فساد دست دارند.

اما وی می‌گوید، اگر در نتیجه بررسی‌ها موجودیت فساد در گمرک فراه ثابت گردد، با عاملین آن برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

او افزود:

"دو یا سه هیئت به این ولایت فرستاده‌ایم و این که آیا این کار صورت گرفته یا نه اسناد در دسترس ما قرار نگرفته‌است، اما این موضوع زیر بررسی‌ها قرار گرفته‌است و در صورتی‌که این کار صورت گرفته باشد، با متخلفین چه از مامورین و یا افراد بیرونی برخورد بسیار جدی خواهد شد."

از سوی دیگر، وزارت مالیه می‌گوید روی طرحی کار می‌کنند که بر اساس آن باید در گمرک‌های این‌کشور کمره‌های امنیتی و دیگر وسایل کنترول کننده نصب شده و بتوانند از فساد در گمرک‌ها جلوگیری کنند.

به تازه‌گی گزارش های از فساد گسترده در گمرک ولایت فراه به نشر رسیده است که نشان می‌دهد، عبدالستار کروخیل، مدیر گمرک ولایت فراه در این فساد دست دارد.

بر اساس این گزارش‌ها آقای کروخیل ماهانه از عواید گمرک این ولایت ۱۰۰ هزار دالر اختلاس کرده و یا هم رشوه گرفته‌است.

بر بنیاد گزارش نشر شده از سوی روزنامه هشت صبح، اسنادی که به ریاست لوی سارنوالی ولایت فراه رسیده نشان می‌دهد که، کروخیل به سوء استفاده‌ها نیز در گمرک فراه متهم است و وی چند ماه پیش از سوی سارنوالی این ولایت ممنوع‌ الخروج نیز اعلان شده بود.

حال شماری از مقامات ولایت فراه می‌گویند، مدیر گمرک این ولایت حاضر به پاسخگویی به سارنوالی نبوده و تازه ‌گل طالع مدیر نظارت و سرپرست مدیریت عمومی گمرک این ولایت نیز در برابر کارمندان سارنوالی فراه به استفاده از کلمات رکیک و زورگویی متهم شده است.

محمد یونس رسولی معاون والی فراه به رادیو آزادی می‌گوید که فساد در گمرک این ولایت بیداد می‌کند و وزارت مالیه دست آنان را از مداخله در این زمینه کوتاه کرده است.

او افزود:

"همچو خیانت‌ها روان است کسی‌که حاضر به پاسخگویی نشود، به معنی این است که خایف است، بی‌آید به گونه علنی از مردم فراه بپرسید که اینجا چه حالتی روان است."

رسولی میگوید، بیشتر از ۸۰ موتری که روزانه از ایران وارد فراه می‌شود، حتا پنج موتر هم در گمرک این ولایت ثبت نمی‌گردد.

اما عبدالستار کروخیل مدیر گمرک ولایت فراه از صحبت کردن درین باره با رادیو آزادی خود داری کرد.

با این همه، دادالله قانع عضو شورای ولایتی فراه می‌گوید، افراد صادق باید در گمرک این ولایت گماشته شوند و اگر این حالت ادامه یابد به گفته وی عواید گمرک فراه با رکود روبه‌‌رو شده و به اقتصاد افغانستان صدمه بزرگی وارد خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG