لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

سروی: سطح رضایت افغان‌ها در ۹ ولایت از شاروالی‌ها بیشتر شده‌است


یافته‌های سروی دیده‌بان شفافیت افغانستان در ۹ ولایت این‌کشور نشان می‌دهند که سطح رضایت مردم از شاروالی‌ها ۵۶ در‌صد می‌باشد.

اکرام افضلی رئیس این نهاد روز شنبه «۲۵قوس۱۳۹۶» هنگام شریک ساختن نتایج نهایی این سروی با رسانه‌ها گفت، چاریکار در مقام اول، هرات دوم، مزارشریف سوم و گردیز در مقام اخیر قرار گرفته‌است.

وی می‌گوید، شاروالی کابل با آن‌که در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر رضایت مردم را حاصل کرده اما هنوز هم در مقام هشتم قرار دارد.

اکرام افضلی رئیس دیده‌بان شفافیت افغانستان
اکرام افضلی رئیس دیده‌بان شفافیت افغانستان

وی افزود:

" ما در مورد مسایل مختلف از مردم پرسیده‌ایم، سروی که در ۹ ولایت افغانستان انجام شده‌است سطح رضایت مردم ۵۶ درصد می‌باشد و نمره را که مردم به خدمات شاروالی داده‌است ۵۵ در‌صد می‌باشد یعنی سطح رضایت مردم و نمره که آنان داده‌اند با هم ارتباط مستقیم دارد."

دیده‌بان شفافیت افغانستان این سروی را در شهرهای کابل، جلال آباد، هرات، مزار شریف، کندز، چاریکار، محمود راقی، بامیان و گردیز انجام داده‌است.

گوش دادن به شکایات مردم، مشارکت آنان، توجه شاروالی‌ها به جمع آوری کثافات، دسترسی به اطلاعات، حسابدهی و برخی موارد دیگر از سؤالاتی‌اند که این نهاد در سروی‌اش از مردم پرسیده‌است.

شاروالی کابل که در این جدول به سطح پایین قرار گرفته می‌گوید، مشکلات میراثی در شهر کابل، توقعات بزرگ مردم، مشکلات از ناحیه زورمندان و برخی موانع دیگر خدمات آنان را کم‌رنگ ساخته‌اند.

عبدالله حبیب زی سرپرست شاروالی کابل
عبدالله حبیب زی سرپرست شاروالی کابل

عبدالله حبیب زی سرپرست شاروالی کابل می‌گوید، آنان به‌خاطر بهتر شدن خدمات در این شهر کارهای بنیادی و معیاری را آغاز کرده‌اند اما در عین حال وی از موجودیت محیط مافیایی در برابر پروژه‌های بزرگ و خدمات‌ شان در شهر کابل خبر می‌دهد.

با این همه ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی افغانستان می‌گوید، شاروال‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته به کارهای الزامی مکلف شده‌اند و به همین دلیل سطح رضایت مردم در این زمینه بیشتر شده‌است.

عبدالباقی پوپل معین شاروالی‌های این اداره می‌گوید، با احترام به رأی مردم این کار رقابت سالم را میان شاروالی‌ها بمیان می‌آورد.

وی افزود:

" جای خوشی است که ما در جای‎که سه چهار سال قبل بودیم و حالا هستیم و جای را که ما بعد از دو سه سال تعیین می‌کنیم باید متفاوت باشد واقعاً مشکل است که مقایسه نمایم هر شاروالی را با شاروالی کابل چون شاروالی کابل را ما به‌حیث مادر شاروالی‌ها می‌شناسیم و مشکل و چالش‌هایش بسیار زیاد است و دستآوردهای خوبی را شاروال صاحب هم داشته‌است."

از سوی هم مردم عام می‌گویند، خدمات شاروالی‌ها مخصوصاً فعالیت‌های شاروالی کابل روی وضعیت سیاسی و امنیتی تأثیر دارد و این مسئله مردم را امیدوار ساخته‌است.

زلمی یک‌تن از باشنده‌های کابل به رادیو آزادی گفت، اگر شاروالی‌ها به اساس اولویت‌ها و مشوره‌های مردم پروژه‌ها را آغاز نمایند به گفته وی سطح رضایت مردم از آنان بیشتر خواهد شد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG