لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

ملیتری تایمز: کماندوهای امریکا هزاران عملیات را در افغانستان انجام داده‎اند


  • ملیتری تایمز

نشریه انترنتی ملیتری تایمز (Military times) امریکا در گزارشی اخیر خود به فعالیت نیروهای خاص این کشور در افغانستان پرداخته، تحت عنوان "کماندوهای امریکا هزاران عملیات را در افغانستان انجام داده‎اند" می‎نویسد که در شش ماه گذشته نیروهای خاص امریکایی در افغانستان خیلی مصروف بوده‎اند، آن‎ها در اجرای حدود دو هزار عملیات به نیروهای امنیتی افغان مشورت داده و در ارتقای توانمندی آن‎ها نقش داشته‎اند.

در این گزارش ملیتری تایمز، به فشار موجود بالای کماندوهای امریکایی نظر اجمالی انداخته‎است که به نیروهای خاص افغان در امر مبارزه با تروریزم مشورت می‎دهند و در توانمند سازی آن‎ها نقش دارند.

به نوشته نشریه، از اول جون تا ۲۴ نوامبر سال جاری میلادی نیروهای خاص امریکایی در اجرای ۲۱۷۵ ماموریت مشترک زمینی در افغانستان وظیفه گرفته، ۲۶۱ ماموریت خاص را انجام داده‎اند.

ملیتری تایمز می‎نویسد، در مجموع نیروهای خاص افغان ۲۶۲۸ عملیات را انجام داده‎اند که صرف ۴۵۳ آن مستقلانه بوده‎است.

بر اساس این گزارش، نیروهای افغان قادر بوده‎اند، صرف ۱۷ درصد ماموریت‎ها را بطور مستقلانه پیش ببرند.

  • پرتگال نیوز آنلاین

آژانس خبری پرتگال نیوز آنلاین (The Portugal News Online) با اشاره به حضور نظامی این کشور در افغانستان می‎نویسدکه شورای عالی دفاع ملی پرتگال، افزایش نقش نظامی این کشور در افغانستان و کشورهای افریقای مرکزی را تصویب کرد.

به نوشته پرتگال نیوز آنلاین این افزایش اتخاذ نقش رهبری کننده در ماموریت آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را شامل خواهد شد.

  • گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا به یک موضوع کاملاً متفاوت پرداخته، گزارش مفصلی را در مورد سلیم شاهین هنر پیشه و کارگردان سینمای افغانستان به نشر رسانیده، در بخشی از آن می‎نویسد که با سلیم شاهین آشنا شوید "مشهورترین و پرکار ترین هنر پیشه و کارگردان سینمای افغانستان" که با اشاره به وضعیت دشوار سینمای افغانستان، سینمای کشورش را هالیود و بالیود نه، با لبخند "نتگنگ وود" می‎نامد.

به نوشته روزنامه گاردین، سلیم شاهین صدها فلم را تولید و پخش کرده‎است.

وی با بودجه نهایت کم، در شرایط تحت حملات راکتی، شورش‎ها و تهدیدهای ناشی از تندروی اسلامی کار می‎کند.

گاردین، می‎نویسد، تیم کاری و هنرپیشه گان فلم‎های سلیم شاهین را کسانی تشکیل می‎دهند که خود در جنگ ها اشتراک داشته، کمره و کلاشینکوف را به ساده‎گی هم بکار می‎برند و در استفاده از مرمی‎های حقیقی تردید ندارند.

در این مقاله گاردین، سلیم شاهین "اد وود (Ed Wood) افغان" نامیده شده‎است.

اد وود (Ed Wood) هنرپیشه، کارگردان، فلمساز، تولید کننده و نویسنده امریکایی بود که در سال‎های ۱۹۵۰ میلادی، ده‎ها فلم را در ژانرهای مختلف سینمایی با بودجه خیلی کم ساخت.

به نوشته گاردین، اینک سلیم شاهین در حالیکه همزمان روی تولید چهار فلم کار می‎کند و فلم‎های یکصد و یازدهم تا یکصد و چهاردهم اش به شمار می‎آیند، در همراهی با سونیا کرونلند (Sonia Kronlund) که در گذشته برای رادیو و تلویزیون فرانسه از این منطقه گزارش‎های را تهیه کرده‎است، از کابل برای فلمبرداری به بامیان رفته‎است.

XS
SM
MD
LG