لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

آرمان ملی: پاکستان منافق است و نمی‎خواهد جنگ در افغانستان پایان یابد


روزنامه‎های چاپ امروز کابل مطالب شان را روی همکاری افغانستان و پاکستان، سیاست دوگانه اسلام آباد و بحث‎های جاری در رابطه به انتخابات آینده در افغانستان منتشر کرده‎اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در مطلبی به ملاقات هیئت پارلمانی پاکستان با رئیس اجرائیه افغانستان اشاره کرده و نوشته‎است که آقای عبدالله در گفت و گو با اعضای هیئت پاکستانی این را واضح کرده‎است که روابط میان کابل و اسلام آباد زمانی بهبود پیدا کرده می‎تواند که در برابر پناه‎گاه‎های تروریستان در خاک پاکستان اقدام شود.

روزنامه نوشته‎است که عبدالله عبدالله روی مشکلات موجود میان دو کشور نیز با هیئت گفت و گو کرده و گفته‎است که این مشکلات باید از راه مذاکره حل گردد.

اما به گفته روزنامه رئیس اجرائیه برای بهبود روابط مبارزه صادقانه علیه تروریزم و از بین بردن پناه‎گاه‎های امن تروریستان را در پاکستان مهم خوانده‎است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله اش از قبل به صورت واضح نوشته‎است که پاکستان منافق است و نمی‎خواهد که جنگ در افغانستان پایان یابد.

روزنامه در ادامه از قول سفیر سابق اسلام آباد در امریکا نوشته‎است که پاکستان ظاهراً می‎خواهد نشان دهد که در مبارزه با تروریزم با امریکا همکاری می‎کند اما در عقب از تروریزم و دهشت افگنی حمایت می‎کند.

روزنامه نوشته‎است که دیگر این سیاست پاکستان به سطح بین المللی رسوا شده‎است و همین عامل است که امریکا در استراتژی جدید خود برای افغانستان و آسیای جنوبی در منطقه به پاکستان هشدار داده تا در سیاست موجود خود تغییر وارد کند.

روزنامه در پایان سرمقاله به این نتیجه رسیده‎است، تا زمانی‎که این همسایه بد راه کارش را در برابر افغانستان تغییر ندهد، صلح در این کشور برقرار نخواهد شد.

  • ویسا

روزنامه ویسا به استناد برخی روزنامه‎های پاکستانی نوشته‎است که رئیس جمهور غنی از اردوی پاکستان خواسته‎است تا عالمان دینی پاکستان در برابر طالبان و دیگر گروه‎های مسلح که علیه حکومت افغانستان می‎جنگند یک فتوا صادر کند.

روزنامه نوشته‎است که محمد اشرف غنی این خواست را ماه گذشته حین سفر قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان مطرح کرده بود که این خواست از سوی باجوه پذیرفته شده و گفته بود که به زودی این کار را انجام می‎دهند.

اما روزنامه به نقل از برخی کارشناسان نوشته‎است که ممکن این فتوا تغیرات را در شدت جنگ به وجود آورد.

بحث‎های جاری در مورد انتخابات و موقف گیری‎های مختلف نیز در روزنامه‎های چاپ امروز کابل باز تاب یافته‎اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی به نقل از محمد اشرف غنی در یک مطلب نوشته‎است که حکومت به برگزاری انتخابات متعهد است و انتخابات آینده در زمان تعین شده آن برگزار خواهد شد.

روزنامه نوشته‎است که رئیس جمهورغنی این اظهارات را در نشستی‎که به اشتراک بزرگان قوم خوگیانی در مورد نگرانی‎های امنیتی آنان برگزار شده بود مطرح کرده‎است.

به گفته روزنامه هرچند آقای غنی در مورد برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها در زمان تعین شده آن سخن گفته‎است، اما کارشناسان باور ندارند و می‎گویند که حکومت پلان دارد تا انتخابات شورای ملی و ریاست جمهوری را یکجا برگزار کند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‎اش با اشاره به تاخیر در معرفی فرد جدید به جای رئیس کمیسیون مستقل انتخابات نوشته‎است که این کمیسیون در حال حاضر چانس دارد که استقلالیت اش را ثابت کند.

روزنامه نوشته‎است که کمیسیون مستقل انتخابات گفته‎است که هرگاه حکومت در معرفی فرد جدید تاخیر کند آنان خود دست به کار شده یک فرد دیگر را از جمع اعضای این کمیسیون به حیث رئیس بر می‎گزینند.

روزنامه نوشته‎است که همین وقتش است که کمیسیون همین کار را انجام داده و استقلالیت اش را ثابت سازد.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس در یک مطلب نوشته‎است که نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا شفافیت انتخابات آینده را تامین کرده می‎تواند.

روزنامه نوشته که لازم است تا وزارت خارجه افغانستان همکاری هایش را با سازمان امنیت و همکاری اروپا گسترش داده و از آن در بخش مالی، تخنیکی و لوژستیکی استفاده نماید.

XS
SM
MD
LG