لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

ویسا: با دور شدن نور از کرسی‌اش حزب جمعیت با آزمون روبه‌رو شده‌است


پذیرفته شدن استعفای عطا محمد نور از پُست ولایت بلخ از سوی محمد اشر غنی رئیس جمهور افغانستان از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‌اش گفته است، هرچند تعیین و عزل والیان از صلاحیت‌های رئیس جمهور است، اما اگر در این باره تصامیم احساساتی گرفته شود، بر حکومتداری تأثیرگذار بوده و چالش‌های جدی را به میان خواهد آورد.

سرمقاله نویس نوشته‌است که حکومت وحدت ملی به‌خصوص رئیس جمهور در این اواخر سیاست حذف مخالفان سیاسی‌اش را در پیش گرفته و تلاش می‌کند آنان را از قدرت دور نماید.

سرمقاله نویس می‌گوید، ممکن این کار در کوتاه مدت مفید باشد، اما به نوشته سرمقاله نویس در درازمدت ممکن مشکلات را به میان آورد.

  • ویسا

روزنامه ویسا نیز در سرمقاله‌اش به همین موضوع پرداخته و گفته‌است که با دور ساختن عطا محمد نور از کرسی ولایت بلخ جمعیت اسلامی با آزمون روبه‌رو شده است.

روزنامه نوشته که جمعیت اسلامی خودش را خود با این آزمون روبه‌رو ساخته به‌خاطری‌که به‌گفته سرمقاله نویس، اعضای این حزب همواره می‌گفتند که آقای نور باید از پُست ولایت بلخ کنار نرود.

سرمقاله نویس می‌گوید که از چندین سال اعضای مهم جمعیت به‌خصوص عطا محمد نور امتیازات و صلاحیت‌های مهم داشته و حالا مخالفت با حکومت برای این حزب گران تمام خواهد شد.

روزنامه‌های دولتی در خصوص پذیرفته شدن استعفای عطا محمد نور از پست ولایت بلخ از سوی رئیس جمهور کدام مطلبی به نشر نرسانیده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در این باره واکنش‌های متعدد را به نشر رسانیده‌است.

روزنامه به نقل از رئیس شورای ولایتی بلخ نوشته که این تصمیم برای والی و باشنده‌های بلخ پذیرفتنی نیست.

روزنامه این واکنش جمعیت اسلامی را نیز نشر کرده که گفته‌است، این اقدام ریاست جمهوری خلاف تفاهمنامه ایجاد حکومت وحدت ملی بوده و موقف این حزب به‌زودی در این باره روشن خواهد شد.

  • سرخط

روزنامه سرخط در مطلبی گفته‌است که عطا محمد نور از چند سال بدین‌سو قدرت سیاسی در شمال را در اختیار داشته‌است.

در مطلب آمده‌است، هرچند این قدرت از لحاظ مردمی بودن آن مصنوعی بوده، اما از نظر سیاسی و اقتصادی بی‌مانند خوانده شده‌است.

روزنامه نوشته‌است که اگر محمد اشرف غنی هیچ دست‌آوردی دیگری نداشته باشد، می‌توان این را دست‌آورد وی خواند و از آن به‌گونه مثال یاد کرد.

XS
SM
MD
LG