لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

رئیس توقیف خانه‌ها: هنوز هم ۷۵۰ تن محکوم به اعدام در زندان به سر می‌برند


رئیس عمومی توقیف‌خانه‌ها و محابس وزارت داخله افغانستان می‌گوید، در حال حاضر ۷۵۰ تن از زندانیان محکوم به اعدام در زندان‌های افغانستان شب و روز را سپری می‌کنند.

رئیس عمومی محابس و توقیف‌خانه‌های وزارت داخله افغانستان می‌گوید، کسانی‌که به اعدام محکوم شده‌اند، هنوز هم در عقب میله‌های زندان به سر می‌برند.

عبدالعلیم کوهستانی روز سه شنبه «۲۸ قوس ۱۳۹۶» این سخنان را در نشست عمومی مشرانو جرگه مطرح کرد.

وی در این باره گفت:

"در حال حاضر ۷۵۰ نفر که به اعدام محکوم شده‌اند در زندان‌های ما شب و روز را سپری می‌کنند. کسی را هم داریم که به اعدام محکوم شده، اما ۱۶ سال را در زندان سپری کرده‌است. این خودش جنجال آفرین است. اکثر این زندانیان شکایت می‌کنند که به آنان دو جزا عملی می‌شود، از یک‌سو به اعدام محکوم اند و از سوی دیگر ۱۶ سال را در زندان سپری کرده‌اند."

این در حالی است که پیش از این وزیر عدلیه افغانستان گفته‌است، در کود جزایی افغانستان اعدام محدود شده و در بدل آن حبس ابد افزایش یافته‌است.

در کود جزایی افغانستان اعدام محدود شده و در بدل آن حبس ابد افزایش یافته‌است.

کود جزا در ۲۵ ماه ثور سال جاری هجری شمسی در ۱۸ فصل و ۹۴۰ ماده ترتیب و برای تصویب به ولسی جرگه فرستاده شده، اما تا هنوز این جرگه آن را تصویب نکرده‌است و تا هنوز در باره عدم تصویب آن نیز چیزی نگفته‌است.

پیش از این موارد اعدام در این کشور با واکنش‌های جهانی از جمله برخی سازمان‌های حقوق بشری نیز روبه‌رو شده‌است.

در نشست روز سه شنبه مشرانو جرگه عبدالفتاح عزیزی معاون لوی سارنوالی هم حضور یافته بود و گفت که بر اساس برخی فرمان‌ها در برخی موارد به جای اعدام حبس عمری در نظر گرفته شده‌است.

او افزود:

"قضایای اعدام را سه محکمه فیصله می‌کند و بر اساس قانون به ریاست جمهوری ارائه می‌شود تا مقام ریاست جمهوری بالای آن غور و دقت بیشتر کند با آن هم شما شاهد آن هستید که یک حکم محکمه اخیراً تطبیق شد. در برخی موارد جزای اعدام به حبس دوام تعدیل شده و این فرامین به ما هم رسیده است."

هرچند در باره شمار دقیق افراد محکوم شده به اعدام معلومات دقیق در دست نیست، اما حدود یک سال پیش رئیس مشرانو جرگه افغانستان گفته‌است بیشتر از ۵۰۰ تن به اعدام محکوم شده‌اند.

در همین حال در نشست روز سه شنبه مشرانو جرگه همچنان اکثر سناتوران نسبت به وضعیت بد زندانیان زندان پلچرخی و باقی ماندن زندانیان محکوم به اعدام در زندان‌ها ابراز نگرانی کرده و تأکید کردند که باید به مشکلات زندانیان توجه جدی صورت گیرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG