لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

د هندو: هند تصمیم دارد تا برای نیروهای افغان از دیگر کشورها طیاره بخرد


د هندو

روزنامه د هندو چاپ هند مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده‌است "هند تصمیم دارد تا برای نیروهای افغان از دیگر کشورها طیاره بخرد."

در آغاز مطلب آمده‌است، در یک تلاش برای ارتقای ظرفیت‌های هوایی افغانستان، هند در مورد خریداری چندین طیاره دست دوم نوع می ۳۵ ساخت روسیه برای نیرو های امنیتی دفاعی افغانستان غور می‌کند.

به نوشته روزنامه، این اقدام نشان دهنده همکاری نزدیک میان دهلی جدید و مسکو در مورد افغانستان است.

نویسندۀ مطلب نوشته‌است، این را مقام‌های هندی و افغان در صحبت با د هندو تائید کرده‌اند.

به نوشته روزنامه، این اقدام پس از تقاضای حکومت رئیس جمهور غنی از هند و چندین دیدار مقام‌های هندی از مسکو صورت می‌گیرد.

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان در جریان دیدار ماه آکتوبرش از دهلی نو خواهان کمک هند در زمینه تقویت نیرو های هوایی افغانستان شده بود.

روزنامه به نقل از یک دیپلومات می‌نویسد، انتظار می‌رود یک تیم وزارت دفاع هند برای بحث درین مورد به یک کشور اروپای شرقی احتمالاً صربیا یا اوکراین مسافرت کند.

در ادامه به نقل ازین دیپلومات که نامش افشا نشده آمده که قرار است یک هیئت امور دفاعی افغانستان نیز برای ادامه بحث‌ها درین باره به زودی وارد دهلی شود.

روزنامه گاردین

و روزنامه گاردین چاپ بریتانیا به وضعیت پناهجویان افغان نظر افگنده است.

روزنامه با شماری ازین پناهجویان در یک کمپ سویدن گفت‌وگو کرده و به نقل از مصطفی یکی از آن‌ها نوشته است، در افغانستان جانش در معرض خطر بود و به همین دلیل این کشور را ترک کرد.

مصطفی هفده ساله به گاردین گفته است اگر دوباره به افغانستان فرستاده شود جانش بیشتر با خطر مواجه خواهد شد و طالبان از او خواهند پرسید که چرا به اروپا رفت؟

به نوشته روزنامه، در سال ۲۰۱۵ سی و پنج هزار پسر خرد سال بی سرپرست از چندین کشور وارد سویدن شدند.

اما روزنامه می‌نویسد، که حالا سویدن پالیسی خود را تغییر داده و امکان دارد که مصطفی از سویدن دوباره به افغانستان فرستاده شود.

گاردین نوشته است، تنها سویدن پناهجویان افغان را اخراج نمی‌کند، بریتانیا، ناروی، هالند، کرویشیا، مقدونیه، صربیا، فرانسه و جرمنی نیز پناهجویان افغان را یا به زور اخراج می‌کنند و یا برایشان پول می‌دهند تا به رضایت خود به افغانستان بازگردند.

در ادامه می‌خوانیم که به طور مشخص ایران و پاکستان نیز شمار زیادی از مهاجران افغان را جبراً اخراج کرده‌اند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان گفته‌است کشور‌های اروپایی با سرعت در خواست‌های پناهنده‌گی تعداد زیادی از پناهجویان را رد می‌کنند و به افغانستان می‌فرستند و بنابرین به این خاطر نگران است.

به نوشته روزنامه، این کمیشنری گفته‌است اگر کشورهای امن پناهجویان را همچنان رد کنند، این اقدام به مثابه انداختن آن‌ها به کام مرگ است.

XS
SM
MD
LG