لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

ویسا: برخی اشخاص به‌خاطر منافع شخصی کشور را به‌سوی بحران سوق می‎دهند


روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر روی اقدامات غیر قانونی حکومت پاکستان در امتداد خط دیورند و تنش‎ها میان حکومت و والی پیشین ولایت بلخ تبصره نموده‎اند.

  • سرخط

روزنامه سرخط در صفحه نخست شماره امروزی‎اش در مورد اظهارات وزیر امور داخله در مورد اقدامات غیر قانونی عساکر پاکستانی در امتداد خط دیورند و ارائه شکایت به سازمان ملل‌متحد از سوی حکومت افغانستان نوشته‎است.

روزنامه نوشته که پاکستان از مدتی کار نصب سیم خاردار را در امتداد خط دیورند شروع کرده‎است که تا حال ده‎ها کیلو متر را کار نموده‎اند.

در روزنامه آمده‎است که این موضوعات از سوی ویس احمد برمک وزیر امور داخله در نشست استجوابیۀ مشرانو جرگه ایراد شده‎اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا هم در این مورد نوشته و گفته شده پاکستان می‎خواهد از این طریق حاکمیت و نفوذ اش را در این ساحات بیشتر سازد.

روزنامه می‎نویسد که معاون وزیر دفاع افغانستان در این مورد گفته که پاکستان می‎خواهد تا از این طریق ذهنیت جامعه جهانی در رابطه به سهم پاکستان در مبارزه با تروریزم را تغییر بدهد و از طرف دیگر ساحه نفوذ اش را در این مناطق بیشتر سازد.

در ادامه نوشته شده که مسئولین امنیتی نگرانی برخی از اعضای مشرانو جرگه را بی‌جا خوانده گفته‎اند که پاکستان نصب سیم خاردار را در امتداد خط دیورند در تفاهم با حکومت افغاسنتان انجام نداده‎اند.

روزنامه از قول مسئولین نوشته که در قسمت خط دیورند هیچ نوع تفاهم وجود ندارد و هیچ‌کس به خود اجازه نمی‎دهد تا در این مورد تصمیم بیگیرد.

  • انیس

روزنامۀ دولتی انیس از قول وزیر امور داخله نوشته‎است که این خوب خواهد بود که پاکستان در داخل خاک خودش پناگاه‎های تروریستان را از بین ببرد.

روزنامه از قول وزیر داخله همچنان می‎نویسد که با مقامات پاکستان در رابطه به اقدامات فوج آن کشور در امتداد خط دیورند صحبت صورت گرفته‎است.

تنش‎ها میان والی پیشین ولایت بلخ و حکومت مرکزی افغانستان موضوع مهمی دیگر است که بیشتر در روزنامه‎ای مورد تبصره قرار گرفته‎است.

  • سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله‎اش روی این موضوع تمرکز نموده‎است و گفته شده که صف‌بندی میان عطا محمد نور و عبدالله عبدالله آغاز گردیده‎است.

در ادامه نوشته شده که در حالی‎که صلاح‌الدین ربانی و اسماعیل خان حمایت‌شان را از عطا محمد نور اعلام کردند، امرالله صالح و ادیب فهم حمایت‌شان را از عبدالله اعلام کردند.

روزنامه با اشاره به این تنش‎ها اضافه نموده که ادامه این مشکلات، خلاف منافع ملی خواهد بود و این را مردم احساس خواهند کرد.

روزنامه به حکومت توصیه نموده که باید تصمیم‎اش را جنبه عملی بدهد چون مردم انتظار همچو کار را از حکومت دارند.

  • مسیر

روزنامه مسیر هم روی این مسئله اشاره نموده و نوشته‎است که تنش‎های جاری در درون حزب جمعیت صف‌بندی را به وجود آورده‎است.

روزنامه قسمت از نوشته پسر مارشال فهیم را گرفته که گفته شده:

"عبدالله نماینده‎گی تمام مجاهدین و مردم را می‎کند."

  • ویسا

روزنامۀ ویسا اظهارات عطا محمد نور را بسیار تند دانسته و نوشته‎است که با ملت افغان جفا می‎شود که برخی اشخاص به‌خاطر منافع شخصی‌شان کشور را به‌سوی بحران سوق می‎دهند.

در ادامه نوشته شده که این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که روزانه تا ۱۰۰ تن از مردم افغانستان کشته می‎شوند، ولی آنان بی‌خیال برخلاف یکدیگر اظهارات می‎کنند.

برخی اشخاص به‌خاطر منافع شخصی‌شان کشور را به‌سوی بحران سوق می‎دهند.
  • هرت اف ایشیا

روزنامه هرت اف ایشیا هم روی این موضوع نوشته‎است، تنش‎های موجود، سرنوشت انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولایتی را مبهم ساخته‎است.

در ادامه نوشته شده که این تنش‎ها سبب خواهد شد که انتخابات ولسی جرگه و شورای ولایتی که از قبل هم به تأخیر افتاده‎است، بیشتر به تأخیر بیندازد و از لیست اولویت‎های حکومت بیرون بکشد.

XS
SM
MD
LG