لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

رئیس اجرائیه: با تأیید هیئت رهبری جمعیت با استعفای عطا محمد نور موافقه کرده‌ام


رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان می‎گوید، با استعفای عطا محمد نور موافقه کرده و هیئت رهبری جمعیت اسلامی هم در این تصمیم با آنان بوده‎است.

عبدالله عبدالله می‎گوید، تعهد رهبری جمعیت اسلامی این بود که آقای نور در جریان یک هفته استعفای خود را اعلان می‎کند.

عبدالله عبدالله که روز دوشنبه «۴ جدی ۱۳۹۶» در آغاز نشست شورای وزیران صحبت می‎کرد گفت، عطا محمد نور خودش استعفا داده و در آن او نقش ندارد.

عبدالله اما ادعاهای نور را رد می‎کند که گفته‎است در استعفای او رئیس اجرائیه نقش بیشتری داشته‎است.

وی امیدوار است تا این مسئله به‌گونه مسالمت‌آمیز حل شود.

آقای عبدالله می‌افزاید:

"کاری باید صورت می‎گرفت، من فقط ۱۵ روز قبل برای اولین بار موافقه کردم که این کار صورت بگیرد و قبولی استعفا اعلان شود. یک هفته بعد که رهبری جمعیت اسلامی در آن تصمیم با ما یکجا بودند، وعده رهبری جمعیت این بود که ما در خلال این یک هفته مسایل را حل می‎کنیم و به همین وعده آن‎ها رفتند و دوباره که آمدند مسایل شکل دیگری گرفت."

رئیس اجرائیه از سیاسیون خواست تا به مسئولیت‎های خود متوجه باشند و این فکر را نکنند که اگر برای من نبود، برای هیچ‌کس چیزی نخواهد بود.

این در حالیست که ارگ ریاست جمهوری هفته قبل استعفای عطا محمد نور را منظور کرد و انجنیر محمد داوود را به‌عنوان والی جدید بلخ تعیین کرد.

عطا محمد نور
عطا محمد نور

عطا محمد نور که روز شنبه در بلخ در یک مراسم سخنرانی می‎کرد گفت، وی هنوز هم والی بلخ است و تا زمانی به کارش ادامه خواهد داد که رهبری جمعیت اسلامی در مورد تصمیم بیگیرد.

وی همچنان رئیس اجرائیه را مار آستین خواند و گفت، در استعفای او آقای عبدالله ۸۰ فیصد نقش داشته‎است.

آقای نور در برابر رئیس اجرائیه صحبت‎های تندی هم داشت و گفت، عبدالله در برابر من دندان تیز کرده و دندان‌هایش را خواهم کشید.

اما آقای عبدالله در واکنش به این سخنان با خنده گفت:

"در کنار تمام مصروفیت‎های که من دارم یک تکلیف دیگر هم به من متوجه شد که من باید دندان‎های خود را هم متوجه باشم که کسی نکشد."

اما برخی اعضای شورای رهبری جمعیت اسلامی این اظهارات را رد می‎کنند که گویا این حزب با استعفای عطا محمد نور موافق بوده‎است.

محمد اسماعیل خان عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان روز دو شنبه در صحبت با رادیو آزادی، اظهارات رئیس اجرائیه را برخاسته از سخنان تند عطا محمد نور می‎داند که در روزهای اخیر در برابر عبدالله عبدالله مطرح کرده‎است.

اسماعیل خان
اسماعیل خان

او افزود:

"در این نشست‎های اخیر که جناب استاد عطا والی بلخ حرف‎های کمی سخت‌تری که نسبت به جناب داکتر صاحب گفته و جناب داکتر صاحب را آزرده ساخته و از همین خاطر شاید این حرف‎ها را داکتر صاحب (عبدالله عبدالله) مطرح کرده باشد."

ذبیح‌الله فطرت معاون سخنگوی جمعیت اسلامی نیز در صحبت با رادیو آزادی اظهارات رئیس اجرائیه را رد کرده و گفته‎است، عبدالله در باره منظوری استعفای عطا محمد نور با رهبری جمعیت هیچ مشوره نکرده‎است.

بر اساس گزارش‎ها بعد از استعفای عطا محمد نور و به وجود آمدن تنش‎های لفظی میان عبدالله و نور، میان برخی اعضای جمعیت صف‌بندی‎های به وجود آمده‎است.

از این میان، صلاح‌الدین ربانی و محمد اسماعیل خان از عطا محمد نور و امرالله صالح و ادیب فهیم و شماری دیگر از عبدالله عبدالله حمایت خود را اعلان کرده‎اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG