لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

وزیر داخلۀ افغانستان: داعش از عراق و سوریه نیامده، پدیدۀ استخبارات منطقه‌است


ولسی جرگۀ افغانستان به‌خاطر ناامنی‌های اخیر و نگرانی‌ها از گسترش فعالیت‌های گروه داعش در کشور مسئولان امنیتی را در جلسه استجوابیه این جرگه فرا خواند.

ویس احمد برمک وزیر داخله افغانستان می‌گوید، بر اساس معلومات استخباراتی، داعش از عراق و سوریه به افغانستان وارد نشده‌اند.

به‌گفته آقای برمک، داعش پدیده به میان آمده از سوی استخبارات منطقه‌است و از این گروه به‌حیث یک فشار برای افغانستان استفاده می‌شود.

ویس احمد برمک وزیر داخله افغانستان
ویس احمد برمک وزیر داخله افغانستان

وی افزود:

"بر اساس گزارش‌های استخباراتی و اطلاعاتی که نزد حکومت افغانستان وجود دارد، داعش یک پدیده نیست که از عراق و سوریه آمده باشد. ریشه‌یابی که صورت گرفته داعش یکی از نیروهای است که توسط ادارات و سازمان‌های استخباراتی منطقه به وجود آمده و به‌خاطر فشار آوردن برای افغانستان استفاده می‌شوند."

ویس احمد برمک در رابطه به ادعا های که ممکن برخی از طیاره‌های ناشناس افراد وابسته به گروه داعش را از یک منطقه به منطقه دیگر انتقال می‌دهد گفت، این آوازه‌ها نادرست است، اما بسیار زود با فعال شدن سیستم رادار در افغانستان این مسئله روشن می‌گردد.

آقای برمک هم‌چنان گفت، آن گروه‌های طالبان که بر اساس ایدیالوژی جنگ می‌کنند هیچ‌گاه به صلح راضی نمی‌شوند.

  • وزارت دفاع

از سوی هم شریف یفتلی لوی درستیز وزارت دفاع که در جلسه استجوابیه ولسی جرگه خواسته شده بود گفت، در برخی مناطق شمالی افغانستان داعشیان خارجی حضور دارند، اما تعداد شان آنقدر نیست که رسانه‌ها گفته‌اند.

شریف یفتلی
شریف یفتلی

به‌گفته آقای یفتلی، به‌خاطر سرکوب افراد وابسته به گروه داعش در ولسوالی خوگیانی ننگرهار ۳۰۰ تن از افراد محلی با سلاح تجهیز می‌شوند.

با این‌همه برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند، پاکستان بالای طالبان فشارها را بیشتر ساخته است تا آنان با گروه داعش یک‌جا شوند.

محمود سلیمان‌خیل یک‌تن از اعضای ولسی جرگه می‌گوید:

"حکومت پاکستان حالا بالای طالبان فشار می‌آورند تا آنان با داعش یک‌جا شوند، این صحبت خود طالبان است. این مسئله را ساده نگیرید حالا آغاز آن است، اما با گذشت زمان ارمان طالبان را خواهید کرد که کاشکی طالبان می‌بود و به این غضب خداوند ما را آغشته نمی‌کرد."

از سوی هم نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه که ریاست جلسه روز دوشنبه را بر عهده داشت گفت، حکومت باید بسیار زود پالیسی‌اش را به‌خاطر جلوگیری از گسترش فعالیت‌های گروه داعش با آنان شریک سازد.

به‌گفته آقای احمدزی، اگر از گسترش فعالیت‌های این گروه در افغانستان جلوگیری نشود با گذشت زمان گروه داعش ریشه‌اش را در این‎کشور محکم می‌سازد که در آن صورت نه حکومت و نه هم جامعه جهانی توانایی از بین بردن آن‌ها را دارد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG