لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

تا دو ماه آینده کار پایپ لاین گاز در افغانستان آغاز می‌گردد


رئیس اجرائیه پروژه تاپی می‌گوید، در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی انتقال گاز از طریق این پروژه آغاز می‌گردد.

تطبیق کننده‌های پروژه تاپی ابراز امیدواری می‌کنند که در سال ۲۰۱۹ میلادی کارهای عملی این پروژه تکمیل شده و در اواخر همان سال انتقال گاز به‌طور عملی نیز آغاز می‌گردد.

محمد میراد امانوف رئیس اجرائیۀ این پروژه روز چهارشنبه «۶ جدی ۱۳۹۶» در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت، قرار است تا دو ماه آینده کار پایپ لاین گاز در افغانستان آغاز گردد.

کار پروژه تاپی در ترکمنستان تکمیل شده و این پایپ لاین تا ولایت هرات افغانستان رسیده‌است.

محمد میراد امانوف
محمد میراد امانوف

​او افزود:

"ما برای کشورهای مربوط این پروژه حمایت خوب و یک تیم مشورتی بهتر داریم. این همه بدین معنی است که ما حالا به مسیر روان هستیم که یکی در سال ۲۰۱۸ میلادی کارهای ساختمانی را آغاز می‌کنیم و در سال ۲۰۱۹ اولین انتقال گاز را خواهیم داشت و قرار است در آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی این پروژه در ولایت هرات افتتاح گردد."

تاپی آن پروژه مشترک ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند است که بر اساس آن گاز از ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و بعداً به هند انتقال می‌شود، اما این تنها پروژه انتقال گاز نه، بلکه انتقال برق و در مجموع انتقال پروژه انرژی می‌باشد.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که از سال ۲۰۰۷ میلادی تا کنون کار این پروژه به‌خاطر مشکلات مختلف به تعویق افتاده بود.

آقای امانوف می‌گوید، در حال حاضر مشکلات زیاد سد راه این پروژه دیده نمی‌شود و به‌خاطر سرعت کار در افغانستان نیز مطمئن است.

پروژه انتقال گاز ترکمنستان "تاپی" دو سال قبل یعنی در سال ۲۰۱۵ میلادی به‌شمول رئیس جمهور افغانستان از سوی مقامات ترکمنستان، پاکستان و هند افتتاح گردید.

با آن که امنیت یکی از مشکلات اساسی سد راه این پروژه گفته شده‌است، اما دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید، حکومت افغانستان به‌خاطر این پروژه تدابیر لازم گرفته است.

او افزود:

"پروژه تاپی برای افغانستان یک پروژه بزرگ اقتصادی است. وزارت دفاع به‌خاطر تأمین امنیت این پروژه هیچ مشکل ندارد، ما در این مورد تمام کارها را آماده ساختیم و تدابیر نیز گرفته شده‌است. خدا کند مانند این پروژه، پروژه‌های دیگر نیز آغاز گردد."

قرار است با آغاز کار پروژه تاپی برای حدود ۵۰ هزار تن در افغانستان زمینه کار مساعد گردد و علاوه بر آن این کشور در هر سال از درک ترانزیت این پروژه ۵۰۰ میلیون دالر عاید به دست می‌آورد.

از سوی هم اجمل احمدی عضو افغان در بورد پروژه تاپی می‌گوید، این یک پروژه مهم اقتصادی برای افغانستان است و در صورت عملی شدن آن زمینه را برای پروژه‌های بزرگ دیگر اقتصادی نیز فراهم می‌کند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG