لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۷

هشدار پولیس ایران به اعتراض کننده‌ها: تظاهرات را متوقف کنید


پولیس ایران پس از دستگیری ده‌ها معترض در تهران و شهر غربی کرمانشاه به اعتراض کننده‌ها هشدار داد و خواهان توقف تظاهرات شد.

این در حالیست که ایالات متحده بازداشت ده‌ها معترض در ایران را شدیداً نکوهش کرد.

شماری از شهرهای ایران طی دو روز اخیر شاهد اعتراضات مردمی علیه حکومت و شرایط اقتصادی بودند.

ابتدأ روز پنجشنبه تجمع های در اعتراض به گرانی مواد اولیه در شهرهای مانند مشهد، نیشاپور، شاهرود و کاشمیر برگزار شد.

اما دامنه اعتراضات روز جمعه در دیگر شهر های ایران مثل تهران، اهواز، قم و کرمانشاه کشانیده شد و معترضان بر علاوه شعارها علیه گرانی شعارهای سیاسی را نیز سردادند.

بر اساس برخی تصاویر ویدیویی انتشار یافته در شبکه های اجتماعی، تظاهر کننده‌گان ضمن اعتراض به گرانی، شعارهای از قبیل "سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن"، "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران"، "رضا شاه روحت شاد"، "چه اشتباهی کردم که انقلاب کردم"، "زندانی سیاسی آزاد باید شوند» و «ملت گدایی می‌کند، آخوند خدایی می‌کند» را سر دادند.

رسانه‌های دولتی ایران از محسن همدانی معاون والی تهران نقل کرده که گفته است هیچ مجوز برای راه اندازی چنین اعتراض‌ها وجود ندارد.

حسین حیدری، رئیس محکمه انقلاب مشهد، در یک اعلامیه بی‌سابقه گفت:

"تظاهرات حق مردم است اما برخی‌ها می‌خواهند از احساسات مردم سو استفاده کنند و این موج را دامن بزند با آن‌ها مبارزه خواهیم کرد."

اما بیشتر روحانیون ایرانی اعتراضات کنونی ایران را ضد اسلام خوانده محکوم کردند و گفتند که در عقب این تظاهرات امریکا و اسرائیل دست دارند.

در همین وزارت خارجه ایالات متحده ناوقت دیروز روی حمایت از آنچه عناصری در ایران خواند تأکید کرد که به گفته‌اش می‌توانند انتقال مسالمت آمیز را از حکومت کنونی به‌وجود بیآورند.

هدر ناوئرت سخنگوی این وزارت گفت رهبران ایران یک کشور ثروتمند با فرهنگ و تاریخ غنی را به یک کشور سرکش و از لحاظ اقتصادی ضعیف مبدل ساخته‌اند که صادرات عمده‌اش خشونت، خونریزی و هرج و مرج است.

هدر ناوئرت
هدر ناوئرت

خانم ناورت افزود ما از تمامی کشورها می‌خواهیم تا از مردم ایران و تقاضاهای‌شان برای تأمین حقوق اساسی و پایان فساد حمایت کنند.

قصر سفید نیز بازداشت معترضان را تقبیح کرد و گفته‌است حکومت ایران باید به حقوق مردمش احترام کند.

XS
SM
MD
LG