لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

تبصره روزنامه‌های چاپ کابل روی تلفات افغان‌ها در جنگ سوریه


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به تلفات افغان‌ها در جنگ سوریه که به نماینده‌گی ایران می‌جنگند پرداخته‎اند.

  • سرخط

روزنامه سرخط نوشته‎است، مسئله تلفات جوانان شیعه افغان در جنگ سوریه در حالی مطرح می‌شود که تهران یکبار دیگر در یمن تلاش دارد تا لشکر فاطمیون را تجهیز کند.

روزنامه نوشته‎است، یکبار دیگر حصه زیاد لشکر ۱۲ هزاری فاطمیون را آن افغان‌های هزاره تشکیل می‎دهند که در بدل ۵ صد دالر و تابعیت ایران حاضر به قربانی شده‎اند.

اگر حکومت از برگشت این جنگجویان کرایی لشکر فاطمیون به کشور جلوگیری نکند، ممکن روزی برای اهداف استراتژیک ایران علیه افغان‌های خود نیز اسلحه بردارند.

روزنامه می‌افزاید، حکومت افغانستان در حالی از این مسئله شانه خالی می‌کند که از جلب و جذب آشکار افغان‌ها در غرب و برخی مناطق دیگر کشور، شماری از مقامات به‌شمول محمد محقق با خبر اند.

رونامه‌نویس از حکومت خواسته‎است تا در مورد افغان‌های فرستاده شده، از سوریه، عراق، لبنان و دیگر کشورها معلومات جمع‌آوری کند و از عودت آنان جلوگیری نماید.

این روزنامه هشدار می‎دهد که اگر حکومت از برگشت این جنگجویان کرایی لشکر فاطمیون به کشور جلوگیری نکند، ممکن روزی برای اهداف استراتژیک ایران علیه افغان‌های خود نیز اسلحه بردارند.

  • ویسا

روزنامه ویسا واکنش‌های اعضای شورای ملی را در عکس‌العمل به کشته شدن افغان‌ها در جنگ سوریه که از سوی ایران فرستاده شده‎اند گرفته‎است که گفته‎اند، حکومت باید جلو فرستادن افغان‌های مهاجر در ایران را به جنگ سوریه بگیرد.

روزنامه‌نویس نوشته‎است که اکثر اعضای مشرانو جرگه از حکومت خواسته‎اند تا از همه راه‌های ممکن تلاش کند و اجازه ندهد که جوانان افغان‌ قربانی اهداف دیگران شوند.

  • مسیر

روزنامه مسیر به نقل از حکومت در واکنش به کشته شدن افغان‎ها در جنگ سوریه نوشته‎است که خون افغان‌ها نباید به منافع دیگران ریخته شود.

روزنامه به نقل از حکومت افغانستان نوشته‎است، این حکومت همانگونه که مخالف جنگ نیابتی در داخل کشور است مخالف جنگ‌های نیابتی در خارج از کشور نیز است.

روزنامه در ادامه نظریات سخنگویان ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه را نیز گرفته و نوشته‎است که حکومت افغانستان استفاده سیاسی و نظامی از مهاجرین افغان را مردود شمرده و برای پایان بخشیدن به این سلسله با همه ادارات بین‌المللی تماس گرفته‎است.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نیز به عکس‎العمل حکومت افغانستان در این زمینه پرداخته و نوشته‎است که با مهاجرین افغان در کشورهای همسایه باید با در نظرداشت قوانین بین‌المللی برخورد شود.

روزنامه در ادامه به نقل از گزارش‌های نشر شده در مورد کشته شدن افغان‌ها در جنگ سوریه نوشته‎است که تا کنون در جنگ سوریه ۲ هزار افغان که در چوکات لشکر فاطمیون می‎جنگیدند کشته و ۸ هزار تن دیگر زخمی اند.

روزنامه‌نویس نوشته‎است که حکومت این مسئله را از نزدیک تعقیب می‌کند و برای حل آن از طریق وزارت خارجه با برخی از ادارات بین‌المللی تماس گرفته‎است.

  • هرت آف اشیا

روزنامه هرت آف اشیا نیز به تلفات افغان‌ها در جنگ سوریه پرداخته و نوشته‎است که برای افغان‌های که در جنگ سوریه اشتراک کرده‎اند تابعیت ایران داده می‌شود.

روزنامه‌نویس نوشته‎است که این آمار تلفات از سوی لشکر فاطمیون در ماه مارچ سال گذشته ارائه شده، اما در آن زمان هویت افراد کشته و زخمی شده معلوم نبود.

XS
SM
MD
LG