لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

دی تایمز آف اندیا: پالیسی مبهم هند در افغانستان


  • دی تایمز آف اندیا

"پالیسی مبهم هند در افغانستان" عنوان یک مقالۀ روزنامه دی تایمز آف اندیا است که در بارۀ سیاست این کشور در مورد افغانستان نشر کرده‎است.

روزنامه زیر این عنوان می‎نویسد پالیسی‎های اکثر اطراف عمده به ارتباط وضعیت افغانستان که شاید یکی از نگرانی‎های امنیتی جدی عصر حاضر باشد مشخص است.

امریکا می‎خواهد بدون این‎که کدام آسیب بیبیند به نوشته روزنامه از این کشور خارج شود و نمی‎خواهد که تأسیسات اتمی پاکستان به دست جهادی‎ها بیافتد یا جهادی‎ها به امریکا حمله کنند.

هند بعد از حملات یازدهم سپتمبر بر امریکا می‎خواست که سربازان خود را به افغانستان بفرستد ولی این پیشنهاد از سوی واشنگتن احترامانه رد شد.

پاکستان به نوشته روزنامه تایمز آف اندیا به این باور است که جنگ را برنده شده و می‎خواهد که یک حکومت دلخواه خود را در کابل قایم کند.

و این را هم می‎خواهد که کشمیر را از هند "آزاد" سازد.

در این حال به نوشته روزنامه، چین نمی‎خواهد که یک برگ هم در آسیا بدون چانه‌زنی و مزایده این کشور از جایش تکان بخورد.

روسیه می‎خواهد که یک قدرت جهانی باشد، اول در سوریه و اکنون پاکستان را در امور افغانستان دلگرم می‎سازد و ترغیب می‎کند.

روزنامه سپس این سؤال را مطرح می‎سازد که در بارۀ هند چه؟

تایمز اف اندیا در پاسخ این سؤال می‎نویسد که هند بعد از حملات تروریستی یازدهم سپتمبر بر امریکا طبق گزارش‎ها می‎خواست که سربازان خود را به افغانستان بفرستد، ولی این پیشنهاد از سوی واشنگتن احترامانه رد شد.

سپس حکومت صدراعظم من موهن سنگ هم پیشنهاد کرده بود که به افغانستان نیروی نظامی بفرستد، ولی آن‎هم از سوی رئیس جمهور اوباما رد شد.

بعد از آن هند میلیاردها دالر برای بازسازی افغانستان مصرف کرد و اکنون که رئیس جمهور ترمپ از صدراعظم نریندرا مودی می‎خواهد که سربازان خود را به افغانستان بفرستد او این پیشنهاد را رد کرده‎است.

  • دیلی تلگراف

در این میان روزنامۀ دیلی تلگراف از پیام تسلیت شهزاده هری به خانواده یک سرباز بریتانیوی نوشته‎است که در افغانستان خدمت کرده بود و در این اواخر خودکشی کرده‎است.

روزنامه می‎نویسد که نتان هنت ۳۹ ساله با شهزاده هری یکجا در هلمند خدمت کرده بود و او از جمله سربازانی بود که ماین‎ها را خنثی می‎ساخت.

شهزاده هری در نامه خاص به خانواده نتان هنت مراتب همدری و تسلیت خود را تقدیم کرده‎است.

دیلی تلگراف می‎نویسد که نتان هنت از مدتی از افسردگی حاد می‎نالید و از این تکلیف خود به دوستان خود نیز گفته بود.

جسد وی روز سه شنبه گذشته در خانه‎اش دریافت شد.

این سرباز شکایت کرده بود که وزارت دفاع برای بهبودی وضعیت صحی وی توجه لازم نکرده‎است.

به نوشته روزنامه اردوی بریتانیا چگونگی مرگ نتان هنت را تحقیق می‎کند.

XS
SM
MD
LG