لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

ترمپ با مشاوران کلیدی اش روی توافقنامه هسته یی ایران مشوره می‌کند


قرار است رئیس جمهور ایالات متحده امریکا امروز با شماری از مشاورین ارشد کشورش روی باقی ماندن و یا هم بیرون رفتن از توافقنامه هسته یی ایران مشوره کند.

روز جمعه ضرب الاجل ۹۰ روزه، را که امریکا برای تصمیم گیری در باره توافقنامه هسته یی ایران تعیین کرده بود خاتمه میابد.

رئیس جمهور امریکا یکی از منتقدین سرسخت توافقنامه هسته یی ایران است که در ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ میلادی میان تهران و شش قدرت بزرگ جهان امضا شد.

رسانه‎های غربی گزارش می‎دهند که قرار است رئیس جمهور ایالات متحده امریکا امروز با مشاوران کلیدی خود روی تصمیم نهایی در مورد توافقنامه هسته یی ایران دیدار کند.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

بر اساس گزارش خبر گزاری اسوشیتد پرس و رویترز، مشاورین ارشد دونالد ترمپ از او خواسته‎اند تا تحریم‎های اقتصادی بالای ایران را کاهش دهد در حالی‎که رئیس جمهور امریکا تا کنون روی اقدام بعدی خود در مورد توافقنامه هسته یی ایران فیصله نهایی نکرده‎است.

روز جمعه یعنی در ۱۲ ماه جنوری ضرب الاجل ۹۰ روزه برای تائید و یا رد توافقنامه هسته یی ایران از سوی اداره دونالد ترمپ فرا می‎رسد.

انتظار می‎رود که رئیس جمهور امریکا بروز شنبه فیصله نهایی اش را برای باقی ماندن و یا بیرون شدن کشورش از این توافقنامه که در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان امضا شده بود اعلان کند.

بشمول اتحادیه اروپا سایر طرف‎های این توافقنامه، بریتانیا، چین، جرمنی، فرانسه و روسیه از توافقنامه هسته یی ایران حمایت می‎کنند اما دونالد ترمپ یکی از منتقدین سرسخت این توافقنامه است و آن را یک معامله نا مناسب خوانده‎است.

ایران دیروز هشدار داد که اگر امریکا از این توافقنامه بیرون شود او نیز از این معامله هسته یی بیرون خواهد رفت.

از سوی دیگر وزرای خارجه اتحادیه اروپا و ایران امروز در بروکسل با هم خواهند دید و روی حفظ تعهد شان با توافقنامه هسته یی ایران در صورت خروج احتمالی امریکا از این توافق بحث خواهند کرد.

جواد ظریف
جواد ظریف

در همین حال جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیروز با همتایی روسی خود در مسکو ملاقات کرد و در یک کنفرانس خبری مشترک در اشاره به مخالفت امریکا با توافقنامه هسته یی تهران گفت:

"متاسفانه یکی دیگر از اعضای توافقنامه هسته یی نه تنها که تعهدات اش را عملی نکرده بلکه سیاست‎های مخربانه را نیز در این راستا به پیش برده‎است."

وزیر خارجه روسیه حمایت کشورش را از توافقنامه هسته یی ایران تکرار کرد.

توافقنامه هسته یی ایران در ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ میلادی به امضا رسید.

XS
SM
MD
LG