لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

فایننشل تایمز: پاکستان از تعلیق کمک‎ها دست و پا می‌زند و افغانستان خرسند است


برخی از رسانه‎های جهان باز هم به قطع کمک‎های امریکا برای پاکستان تمرکز کرده‎اند.

  • فایننشل تایمز

روزنامه فایننشل تایمز در تازه ترین مطلبش می‎نویسد که پاکستان در حال دست و پا زدن است و افغانستان از تعلیق کمک‎ها که توسط رئیس جمهور ترمپ اعلان شد، خرسندی دارد.

به نوشته روزنامه، پالیسی پاکستان در افغانستان نه تنها امریکا، بلکه متحدین ناتو را با اسلام آباد بیگانه ساخته‎است.

فایننشل تایمز به این هم اشاره می‎کند که تنها چین، روسیه و ترکیه تا حالا به حیث حامی پاکستان باقی مانده‎اند.

خرابی روابط پاکستان با امریکا و ناتو، با توجه به چالش‎های اقتصادی اش و وضعیت بلوچستان، شاید حتی به تاخیر در انتخابات سنای آن کشور بی انجامد.

در این مقاله که توسط احمد رشید نویسنده پاکستانی نوشته شده همچنان آمده‎است که اقدام اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا، با شادمانی در کابل به همراه شده زیرا رهبران افغان بارها برای امریکا گفته بودند که پاکستان باید پناهگاه‎های شورشیان به ویژه گروه طالبان و شبکه حقانی را در خاک آن کشور سرکوب کند.

در ادامه مطلب فایننشل تایمز آمده‎است در عین حال اردوی پاکستان و حامیانش بارها گفته‎اند که در جنگ با طالبان تلفات زیادی را متحمل شده‎اند.

اما به نوشته احمد رشید، تنها تغییر در پالیسی اردوی پاکستان هم در برابر طالبان افغان که در آن کشور پنهانی استند، کافی بوده می‎تواند.

فایننشل تایمز این نکته را هم برجسته ساخته که خرابی روابط پاکستان با امریکا و ناتو، با توجه به چالش‎های اقتصادی اش و وضعیت بلوچستان، شاید حتی به تاخیر در انتخابات سنای آن کشور بی انجامد. انتخاباتی که قرار است در ماه مارچ برگزار شود.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز مطلبی را در مورد سیاست افغانستان نشر کرده‎است.

در آغاز این مطلب آمده‎است زمانی‎که محمد اشرف غنی کارمند اکادمیک پیشین بانک جهانی در سال ۲۰۱۴ میلادی به حیث رئیس جمهور افغانستان تعیین شد، تعهد کرد که شیوه حکومت داری را در کشورش تغییر می‎دهد و برای رهبری نسل جوان افغانستان، فرصت بیشتر خواهد داد.

آن حکومت بیشتر از آنکه برای مردم خدمت کند، منافع قشر ممتاز را مصئون نگهمیداشت.

اما به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، جنگ باز هم در افغانستان ادامه دارد و این کشور با چالش‎های بزرگ در انتخابات رو به رو است.

روزنامه از حکومت گذشته افغانستان یاد آور شده و گفته‎است آن حکومت بیشتر از آنکه برای مردم خدمت کند، منافع قشر ممتاز را مصئون نگهمیداشت.

اما به نوشته نیویارک تایمز، آقای غنی باز هم در افغانستان فرصتی را ملاحظه کرد و خواست کشورش را که در دشمنی‎ها و مصلحت‎های جغرافیایی گیر مانده، بیرون کند و افغانستان را به مرکز تجارتی و ترانسپورت منطقه یی، میان آسیای جنوبی و آسیای میانه مبدل سازد.

روزنامه همچنان نوشته که آقای غنی برای این تغییرات، بیشتر به نسل جوان و طبقه تحصیل یافته اتکا کرده‎است.

نیویارک تایمز همچنان افزوده که رئیس جمهور غنی تعهد سپرده که برای زنان، فرصت‎های کاری بیشتر در پست‎های حکومتی خواهد داد.

به نوشته روزنامه، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و اداره رئیس جمهور غنی تا حد زیاد تعهدات شان را پوره کرده‎اند و در مقام‎های ارشد حکومتی، برای جوانان و تحصیل یافته‎ها فرصت کار داده‎است.

  • نیوز ویک

مجله نیوز ویک در یک مطلب تازه نوشته‎است نظامیان امریکایی به نیروهای افغان آموزش می‎دهند تا گروه داعش و طالبان را توسط طیاره‎های بی پیلوت هدف قرار دهند.

به نوشته مجله این نخستین بار است که نیروهای افغان چنین آموزش‎ها را فرا می‎گیرند.

نیوز ویک به نقل از مقام‎های امریکایی گزارش داده که گفته‎اند نیروهای افغان حالا بیشتر به همکاران خود شان و کمتر به نیروهای ائتلاف در حملات هوایی مستقیم متکی استند.

مجله این را هم نگاشته که با اعلان اعزام سربازان بیشتر به افغانستان، اردوی امریکا گفت که آموزش دهی برای نیروهای امنیتی افغان در اولویت قرار خواهد داشت و حملات هوایی بر ضد شورشیان افراط گرا به ویژه طالبان و داعش بیشتر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG