لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

تبصرۀ وال ستریت ژورنال در مورد نزدیکی پاکستان با چین


د هیل

روزنامه د هیل چاپ امریکا به ارائه معلومات از سوی مشاور امنیت ملی امریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان و استقبال کابل و مسکو ازین اقدام توجه کرده‌است.

محمود صیقل، سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد در تویتر خود نوشته‌است که اچ آر مک مستر به اعضای شورای امنیت این سازمان معلومات عالی در مورد وضعیت افغانستان ارائه کرد.

به نوشته روزنامه، واسیلی نیبینزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد پس از نشست روز سه شنبه به خبرنگاران گفت مک مستر در مورد افغانستان معلومات بسیار سودمند داد.

روزنامه می نویسد، نیبینزیا با بسیاری نکات حرف‌های مک مستر موافق بوده‌است.

او گفته است، مک مستر در مورد نیاز همکاری امریکا و روسیه در افغانستان صحبت کرد.

روزنامه نوشته‌است، اداره ترمپ پس از عقب نشینی از وعدۀ دوران مبارزات انتخاباتی‌اش مبنی بر پایان بخشیدن جنگ افغانستان که هزینه‌اش هفت‌صد میلیارد دالر گفته شده، حالا تلاش می‌ورزد تا کمک سازمان ملل متحد را کسب کند.

وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال مطلبی را در مورد قطع کمک‌های امریکا با پاکستان و نزدیکی اسلام آباد و بیجنگ نشر کرده‌است.

روزنامه به نقل از خرم دستگیر خان وزیر دفاع پاکستان نوشته‌است "مجازات پاکستان، این کشور را به بزرگترین رقبای امریکا نزدیک خواهد ساخت."

امریکا هفته گذشته اعلام کرد که کمک نظامی حدود دو میلیارد دالری‌اش با پاکستان را به حال تعلیق در می‌آورد.

واشنگتن می‌گوید، پاکستان در پانزده سال گذشته میلیاردها دالر امریکا را برای مبارزه علیه تروریزم به‌دست آورده، اما در حقیقت مبارزه لازم نکرده و به شورشیانی پناه داد که بالای امریکایی‌های مستقر در افغانستان حمله می‌کنند و این کشور را بی‌ثبات می‌سازند.

در ادامه آمده است، چین بر خلاف موضع امریکا از پاکستان حمایت کرد و گفت علاقمند مبارزه منطقه‌ای علیه شورشیان است، اما از اتهام و فشار بالای یک‌دیگر پشتیبانی نمی‌کند.

روزنامه به نقل از انستیتیوت تحقیقات صلح بین المللی ستاکهولم نوشته است، پاکستان بزرگترین خریدار اسلحه چین است و این کشور از ۲۰۱۱ به این سو در بخش تامین نیازمندی‌های دفاعی پاکستان امریکا را عقب زده است.

روزنامه می نویسد، روابط چین و پاکستان بیشتر ازین تقویت خواهد شد، زیرا آنها در پروژه یک کمربند یک راه سهیم اند و چین در بخش تاسیسات هسته یی با پاکستان همکاری می کند.

به نوشته روزنامه، شماری از مقام‌های امریکایی نقش چین در پاکستان را تهدید به امریکا نمی دانند، اما آن را فرصتی برای گسترش نفوذ بیجنگ در منطقه می خوانند.

XS
SM
MD
LG