لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

والی لوگر تدریس نصاب تعلیمی طالبان در برخی مکاتب این ولایت را رد کرد


مقام‌های ولایت لوگر گزارشی را رد کرده‌اند که به اساس آن در مکتب‌های شماری از ولسوالی‌های این ولایت نصاب تعلیمی طالبان تدریس می‌شود.

انستیتوت جنگ و صلح "آی، دبلیو، پی، آر،" دیروز شنبه در گزارشی از قول شماری از معلمان و شاگردان در ولایت لوگر گفت که طالبان مسلح نصاب آموزشی خود را بر مکتب‌های محلی تحمیل کرده و آموزش‌های دینی را نسبت به دیگر مسایل اولویت بخشیده‌اند.

اما، محمد حلیم فدایی والی لوگر با رد این گزارش گفته‌است که طالبان تقاضا کرده‌اند که در مکتب‌های چند ولسوالی لوگر تنها سیرت نبی و دیگر مضمون‌های دینی افزوده شوند.

محمد حلیم فدایی والی لوگر
محمد حلیم فدایی والی لوگر

وی گفت:

"تا جایی‌که ما معلومات داریم، طالبان مسلح تنها در ولسوالی چرخ و چند ولسوالی دیگر خواهان افزوده شدن کتاب سیرت النبی در نصاب آموزشی شده‌اند، اما این مضمون از قبل هم در نصاب تعلیمی موجود بود. گفته می‌شود که در برخی از جا‌ها قرآن شریف و یا سیرت النبی در نصاب تعلیمی اضافه شود. این موضوعی نیست که نصاب را زیر سؤال ببرد، بلکه این سبب تقویت نصاب هم می‌شود."

بنا به گزارش انستیتوت جنگ و صلح، یک شاگرد صنف دهم در لیسۀ مرکزی ولسوالی خروار گفته‌است که برخی از مضمون‌ها از نصاب تعلیمی آنان برداشته شده و به جای آن مضمون‌های مسایل دینی افزوده شده‌اند.

اما، روشن نیست که کدام مضامین حذف شده‌اند.

در این گزارش از قول ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان هم آمده‌است که عالمان دینی خود را به مکتب‌های برخی از ولسوالی‌ها فرستاده‌اند.

به اساس این گزارش، در ولسوالی‌های چرخ، بره کی برک و خوشی لوگر هم مشکل مشابهی وجود دارد.

با این حال، وزارت معارف افغانستان می‌گوید، نصاب تعلیمی کشور با اصول اسلامی مطابقت دارد و به هیچ‌کس اجازه داده نمی‌شود که نصاب تعلیمی دیگری را بر شاگردان تحمیل کند.

کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف در این مورد به رادیو آزادی بیشتر گفت:

کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف افغانستان
کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف افغانستان

"در مورد نصاب تعلیمی در برخی از جا‌ها به ما هم گزارش رسیده، اما در این مورد که در مکاتب نصاب تعلیمی دیگری تدریس شود مخصوصاً در ولایت لوگر گزارش رسمی به ما نرسیده‌است. نصاب تعلیمی وزارت معارف، اسلامی، افغانی و معیاری است."

ولایت لوگر که در ۶۵ کیلومتری کابل موقعیت دارد، به تازه‌گی شاهد ناامنی بوده‌است.

اما، این نخستین بار است که از تدریس برخی از مضامین به تقاضای طالبان در مکتب‌های شماری از ولسوالی‌های این ولایت گزارش می‌شود.

XS
SM
MD
LG