لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

مقامات: تا یک ماه دیگر پروژه تاپی در هرات افتتاح می‎شود


تا یک ماه دیگر پروژه تاپی در ولایت هرات افتتاح می‎شود.

این ولایت شاهد افتتاح پروژه تاپی از سوی رئیس جمهور افغانستان و مقامات ارشد ترکمنستان، هند و پاکستان خواهد بود.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات از آماده‎گی‎های مقامات محلی برای افتتاح این پروژه سخن می‎زند.

گفته می‎شود که یکسال بعد از افتتاح پروژه تاپی مردم هرات از گاز این پروژه در این ولایت استفاده خواهند کرد.

سخنگوی والی هرات از ایجاد یک سالون مجهز و یک میدانچه هوایی در شمال شهر هرات به منظور افتتاح پروژه تاپی در این ولایت سخن می‎زند.

هرات
هرات

او افزود:

"آماده‎گی‎ها به گونه همه جانبه در حال حاضر در حال تکمیل شدن است، مجهزترین سالون که محل برگزاری محفل است کار آن با امکانات بسیار پیشترفته آغاز شده‎است و یک میدانچه هوایی در شمال شهر هرات در حال احداث است و هم زمان مسیرهای رفت و برگشت محلات برگزاری مراسم زیر پوشش امنیتی قرار داده شده‎است و چهره شهر هرات تغییر می‎کند."

گفته می‎شود که کار این پروژه در داخل خاک ترکمنستان تکمیل شده‎است.

پروژه تاپی گاز ترکمنستان را از طریق خاک افغانستان به پاکستان و سپس به هند انتقال می‎دهد.

مقامات افغان می‎گوید با تکمیل کار این پروژه افغانستان سالانه بین چهارصد تا پنجصد میلیون دالر امریکایی عواید بدست میاورد و نزدیک به ده هزار تن در افغانستان به کار گماشته خواهند شد.

سخنگوی والی هرات می‎گوید همزمان با افتتاح پروژه تاپی پروژه فایبر نوری و راه آهن ترکمنستان و افغانستان در هرات نیز افتتاح می‎گردد.

او افزود:

"به اساس گفته‎های مسئولین پروژه تاپی گاز این پروژه تا یک سال دیگر به ولایت هرات خواهد رسید و به ما وعده داده‎اند که از انرژی گاز تاپی به گونه لوله کشی شده در داخل شهر هرات و ولسوالی‎های آن استفاده بکنند و تنها پروژه تاپی نیست، پروژه تاپ است که برق ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان انتقال می‎دهد، فایبر نوری است و خط آهن ترکمنستان-افغانستان است که از همین مسیر می‎گذرد."

پروژه تاپ برق ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان انتقال می‎دهد.

محی الدین نوری معاون ولایت هرات می‎گوید افغانستان سالانه از بخش ترانزیت پروژه تاب حدود دوصد میلیون دالر امریکایی عواید بدست میاورد.

با این حال مقامات امنیتی در هرات از حالا برنامه‎های امنیتی شان را در ولسوالی‎های شمال هرات روی دست گرفته‎اند.

هرات
هرات

محمد ایوب انصاری قوماندان امنیه هرات به رادیو آزادی گفت این ولسوالی‎ها در مسیر پروژه تاپی قرار دارند و آنان عملیات را بخاطر پاکسازی این مناطق از وجود کامل مخالفین مسلح دولت روی دست گرفته‎اند.

وی افزود:

"بخاطر پروژه تاپی همین عملیات‎ها را به راه انداخته‎ایم و بعدا هر ساحه که آسیب پذیر باشد ما همین عملیات‎ها را ادامه می‎دهیم."

کارشناسان در هرات خوشبین اند که با تکمیل این گونه پروژه امنیت در این مناطق تامین می‎شود. عبدالقادر کامل یکی از این کارشناسان تاکید دارد که تکمیل کار این پروژه نیاز به یک اراده منطقوی میان کشورهای افغانستان، ترکمنستان، هند و پاکستان دارد.

گزارش: شاه پور صابر-هرات

XS
SM
MD
LG