لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

تبصرۀ روزنامه‌های چاپ کابل روی سفر هیئت شورای امنیت ملل‌متحد به افغانستان


روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر روی سفر هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد به کابل تبصره نموده‎اند.

در مطالبی‎که در روزنامه‎های دولتی و غیر دولتی به چاپ رسیده بیشتر از شورای امنیت سازمان ملل‌متحد خواسته شده تا بالای پاکستان فشار بیشتر وارد گردد.

  • ویسا

روزنامه ویسا در یکی از مطالبش روی این موضوع تمرکز نموده و گفته که در صحبت‎های که میان هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد و مقامات افغان صورت گرفته‎است بیشتر روی همکاری‎های منطقوی و وارد نمودن فشار بیشتر بالای پاکستان تأکید صورت گرفته‎است.

ویسا در مطلب از قول کارشناسان افغان نوشته‎است که نتایج این چنین سفرها زیاد مؤثر نیست چون در گذشته هم سفرهای مشابه به افغانستان صورت گرفته که دست‌آورد ملموس در پی نداشته‎است.

ویسا می‎نویسد که این سفر در زمانی صورت گرفته که فشارهای امریکا بالای پاکستان افزایش یافته‎است.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‎اش روی این تبصره نموده‎است.

هیواد می‎نویسد که در جریان ملاقات‎های هیئت با مقامات افغان به‌خاطر تحکیم ثبات در افغانستان، روی وارد نمودن فشار بالای پاکستان تاکید شده‎است و رئیس جمهوری افغانستان اسناد مکمل را که ارتباط پاکستان را با تروریستان نشان بدهد، در اختیار هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد گذاشته‎است.

مردم معتقد شده‎اند که سیاست نادرست پاکستان در منطقه دوام نخواهد کرد.

در ادامه نوشته شده که شورای امنیت باید این خواست حکومت افغانستان را بپذیرد و فشار را بالای پاکستان افزایش بدهد.

در مطلب همچنان آمده که سفر این هیئت به کابل، حس خوشبینی برای مردم داده‎است و مردم معتقد شده‎اند که سیاست نادرست پاکستان در منطقه دوام نخواهد کرد و جهان از داعیه بر حق افغانستان حمایت می‎کند.

  • دنیا

روزنامه دنیا هم در سرمقاله‎اش نوشته‎است که به ادامه فشارهای امریکا و جامعه جهانی بالای پاکستان، حکومت افغانستان یک بار دیگر پاکستان را به حمایت از تروریستان متهم نموده‎است.

به صداقت افغانستان از سوی جامعه جهانی به دیده شک نگریسته شده‎است.

دنیا در مطلب نوشته که حکومت افغانستان به هیئت ۱۵ عضوی شورای امنیت گفته‎است که پاکستان از تروریستان در منطقه به خصوص افغانستان حمایت می‎کند.

به باور سرمقاله نویس گرچه در جریان یک و نیم دهه گذشته افغانستان در تمام ستیژهای بین‌المللی از پاکستان شکایت نموده و آن کشور را حامی تروریزم معرفی نموده‎است، ولی به صداقت افغانستان از سوی جامعه جهانی به دیده شک نگریسته شده‎است.

در ادامه گفته شده که این‎که هیئت به کابل میآید تا وضعیت افغانستان را ارزیابی کند و شکایت‎های حکومت افغانستان را در مورد پاکستان بشنود و اسناد مربوط را با خود دوباره ببرند، همه تغییرات مثبت است.

سرمقاله نویس ابراز امیدواری نموده‎است که این بار سازمان ملل صدای برحق افغانستان را بشنود و در مورد کارکردهای غیر انسانی پاکستانی، خاموشی اختیار نکند.

XS
SM
MD
LG