لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

آیا حملات زمستانی نیروهای امریکایی، طالبان را متوقف خواهد ساخت؟


وضعیت امنیتی افغانستان باز هم توجه برخی از رسانه‎های معتبر جهان را به خود جلب کرده‎است.

  • واشنگتن پست

روزنامه امریکایی واشنگتن پست به افزایش حملات هوایی علیه شورشیان تمرکز کرده‎است.

روزنامه در آغاز مقاله‎اش می‎پرسد که حملات نیروهای امریکایی در زمستان متوقف نشد، اما آیا این حملات، طالبان را متوقف می‎سازد؟

واشنگتن پست در ادامه نوشته‎است در زمستان همیشه جنگ در افغانستان آرام‌تر می‎شود و طالبان به قریه‎های شان و مناطق گرم‌تر می‎روند.

در مقابل نیروهای امریکایی در گذشته در این فصل رفع خستگی می‎کردند.

تنها در ماه دسمبر ۴۵۵ حمله هوایی توسط این نیروها صورت گرفته‌اند.

اما به نوشته روزنامه، برای نخستین بار در ۱۶ سال گذشته، زمستان حملات هوایی نیروهای امریکایی و افغان را کاهش نداد و تنها در ماه دسمبر ۴۵۵ حمله هوایی توسط این نیروها صورت گرفته که حد اوسط ۱۵ حمله در روز می‎شوند.

واشنگتن پست در ادامه می‎نویسد در تمامی سال ۲۰۱۲ که در آن هنگام، بیش از یک صد هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور داشتند، تنها ۲۰۰ حمله هوایی بر ضد شورشیان مسلح صورت گرفته بود.

اما از ماه اگست تا دسمبر سال ۲۰۱۷ حدود ۲۰۰۰ حمله علیه شورشیان در افغانستان صورت گرفته‎است.

روزنامه به نقل از یک مقام ارشد استخبارات امریکا گزارش داده که گفته‎است برای آن‎ها از قول قوماندانان طالبان گفته شده که به این حد تلفات سنگین را تحمل کرده نمی‎توانند.

با این همه، واشنگتن پست از نگرانی گروه‎های مدافع حقوق بشر یادآوری کرده که گفته‎اند حملات بیشتر هوایی شاید در شمار تلفات غیر نظامیان، افزایش بیاورد.

اما مقام‎های نظامی گفته‎اند در مجموع، با وجود ازدیاد حملات هوایی در افغانستان، شمار تلفات غیر نظامیان در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال پیشتر از آن کاهش یافته‎است.

  • نیویارک تایمز

نیویارک تایمز روزنامۀ دیگر امریکایی می‎نویسد، جنجگویان طالبان به تکنالوژی پیشرفته دست یافته‎اند تا نیروهای افغان را هدف گیرند.

قطعه سرخ طالبان به یک دردسر برای نیروهای افغان در این ولایت مبدل شده‎است.

در آغاز مطلب آمده‎است طالبان مسلح با استفاده از تجهیزات شب‌بین و لیزری، پوسته‎های نیروهای اردوی ملی افغانستان را هدف قرار داده‎اند.

روزنامه به‌گونه مثال از حمله سه شنبه بالای یک پوسته در ولایت کندز یادآوری کرده که در نتیجۀ آن هشت تن کشته شدند.

نیویارک تایمز به نقل از امام‌الدین رحمانی سخنگوی پولیس کندز گزارش داده که گفته‎است، قطعه سرخ طالبان به یک درد سر برای نیروهای افغان در این ولایت مبدل شده‎است.

به نوشته روزنامه، این قطعه با استفاده از تجهیزات شب‌بین و لیزری چندین حمله را طی چند ماه گذشته در افغانستان انجام داده‎است.

  • پرسش این‌جا مطرح می‎شود که این وسایل چگونه به دست طالبان رسیده‎اند؟

نیویارک تایمز به نقل از مقام‎های افغان گزارش داده که گفته‎اند تجهیزات ساخت امریکا، به وسیله طالبان گرفته شده، دزدی شده و یا هم از نیروهای افغان خریداری شده‎اند.

XS
SM
MD
LG