لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

وزیر خارجۀ امریکا می‎گوید نیروهای امریکایی تا زمان نا معلوم در سوریه باقی خواهند ماند


رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا می‎گوید، نیروهای امریکایی تا زمان نا معلوم در سوریه باقی خواهند ماند، نه‌تنها برای مبارزه علیه داعش بلکه برای مقابله با قدرت رئیس جمهور اسد و حامی‌اش ایران.

آقای تیلرسن دیروز در پوهنتون استنفورد اولین تعهد بدون قید زمانی کشورش برای سوریۀ جنگ‌زده را اعلان نموده و روی این مسئله تأکید کرد که مأموریت اردوی امریکا روی مبارزه علیه داعش و جلوگیری از برگشت این گروه می‎چرخد.

تیلرسن گفت، خروج مکمل نیروهای امریکایی در این مقطع زمانی به اسد کمک خواهد کرد که برخورد ظالمانه‎اش علیه مردم سوریه را از سر گیرد.

رکس تیلرسن
رکس تیلرسن

به‌گفته تیلرسن:

"یک قاتل مردم کشورش، نمی‎تواند اعتماد لازم برای ثبات درازمدت را ایجاد کند."

وزیر خارجه امریکا گفت:

"عدم مشارکت امریکا با سوریه به ایران فرصت خواهد داد که موقفش در سوریه را تقویت بیشتر بخشد."

او افزود:

"چنانچه در جنگ‎های نیابتی ایران و اظهارات عمومی رهبران آن کشور دیده شده‎است، تهران خواهان نفوذ در شرق میانه و ویرانی متحد امریکا، اسرائیل است."

سوریه
سوریه

او گفت، یک سوریۀ با ثبات، مستقل و متحد برای موفقیتش نیاز به یک دوره پسا اسد دارد یعنی آغاز یک دوره ختم رژیم اسد.

قابل ذکر است که ایالات متحده حدود ۲ هزار سرباز زمینی در سوریه مستقر نموده‎است و طیاره‎های امریکایی بر فراز شرق سوریه مأموریت‎های تفتیشی و نظارتی دارند و دنبال بقایای داعش برای محو این گروه در سوریه می‎گردند.

واشنگتن حال تلاش دارد یک قوای ۳۰ هزار نفری امنیتی سرحدی را در سوریه ایجاد کند، نیروهای‎که رهبران ترکیه و ایران مخالفت جدی‌شان را با ایجاد آن ابراز کرده‎اند.

XS
SM
MD
LG