لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

عفو بین الملل: حکومت آزمایش بکارت را بر دختران متهم به فساد اخلاقی اجرا می‎کند


  • عفو بین الملل

نشریه سازمان عفو بین الملل یا امنستی انترنشنل به روز پنجشنبه مطلبی را در مورد گزارش سالانه خود نشر کرده‎است.

نویسنده مطلب می‎نویسد، در طول سال در جریان جنگ تلفات سنگین به غیر نظامیان وارد شده‎است.

در ادامه آمده‎است که پالیسی حکومت افغانستان به هدف جلوگیری از شکنجه ناکام شده و حکومت آزمایش بکارت را بالای دختران متهم به فساد اخلاقی اجرا می‎کند که اساس علمی ندارد و شکنجه پنداشته می‎شود.

به نوشته نشریه، با وصف آنکه حکومت افغانستان قوانینی را برای جلوگیری از شکنجه و دیگر اقدامات دولت که به زنان آسیب می‎رساند، ترتیب کرده‎است اما در عمل هیچ تغییر دیده نمی‎شود.

  • رلیف ویب

نشریه رلیف ویب مطلبی را در مورد نقش زنان در برخی از عرصه‎ها در افغانستان نشر کرده‎است.

در مطلب به سمپوزیمی در شهر جلال آباد توجه شده که اشتراک کننده هایش از سال گذشته به این سو یک سلسله کارهای انکشافی را در مناطق شان انجام داده‎اند.

نویسنده مطلب در ادامه به نقل از سهیلا بابر، رئیس امور زنان ولایت کنر می‎نویسد که یکی از اشتراک کننده‎های نشست سال گذشته مشابه به این سمپوزیم است و از آن زمان به این سو نشست‎های را با دیگر زنان برای بحث در مورد صلح در منطقه برگزار کرده‎است.

در بخشی ازین مطلب به راه اندازی یک نشست در ولایت لغمان و اشتراک حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح افغانستان درین نشست نیز توجه شده‎است که در آن در مورد نقش زنان در تامین صلح و ثبات در ولایت‎های شرقی تاکید صورت گرفته‎است.

خانم سرابی در آن‎جا گفته‎است که زنان باید در هر گونه تلاش در پیوند به پروسه صلح حضور داشته باشند.

نویسنده مطلب نوشته‎است، با وصف این‎که جنگ بالای زنان تاثیر منفی دارد و شواهد موجود است که زنان برای تامین صلح در مناطق شان نقش فعال داشته می‎توانند، اما در افغانستان به حضور زنان در روند صلح اهمیت داده نمی‎شود.

در ادامه آمده‎است با توجه با همسرحد بودن ولایت‎های شرقی افغانستان با پاکستان، باشنده‎های این ولایت‎ها ظرف سال‎های اخیر شاهد افزایش جنگ در مناطق شان بوده‎اند.

XS
SM
MD
LG