لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

واکنش‌ها در پیوند به مسدود شدن دفتر رادیو مشال در پاکستان!


سفما یا انجمن رسانه‌های آزاد جنوب آسیا و شماری از نهادهای حمایت کننده رسانه‌های آزاد، بسته شدن دفتر رادیو مشال رادیو آزادی را از سوی ادارۀ استخبارات پاکستان یا "آی اس آی" در آن‌کشور تلاش برای خاموش کردن آزادی بیان می‌خوانند.

ضیا بومیا رئیس سفما روز شنبه «۳۰جدی۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت، آزادی بیان در آسیای جنوبی نباید قربانی سیاست‌های خصومت آمیز میان حکومت‌ها گردد.

ضیا بومیا رئیس سفما
ضیا بومیا رئیس سفما

وی گفت:

"آزادی بیان در پاکستان قربانی معامله‌های بزرگ استخباراتی می‌گردد، این‌کشور برای رسیدن به اهدافش، به ارزش‌های ملی و جهانی متعهد نیست و بر آن احترام نمی‌گذارد، آزادی بیان که یک حق بشری است نباید قربانی سیاست‌های خصومت آمیز میان حکومت‌ها گردد."

این در حالیست که روز جمعه پس از دستور وزارت داخله پاکستان دفتر رادیو مشال رادیو آزادی در شهر اسلام آباد پایتخت آن‌کشور بسته شد.

پیش از این اقدام، ادارۀ استخباراتی آن‌کشور یا "آی اس آی " رادیو مشال رادیو آزادی را بر نشر گزارش‌ها بر ضد حکومت پاکستان متهم کرده بود.

با این همه، ادارۀ دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی می‌گوید، بر اساس اصول جهانی آزادی بیان، هیچ سازمان استخباراتی حق ندارد که بدون دلیل موجه دفتر یک رسانه را ببندد.

در این میان توماس کینت، رئیس عمومی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی این اقدام پاکستان را تأسف بار خوانده‌است.

رادیو مشال رادیو آزادی در بخش‌های قبایلی دو طرف خط دیورند برای باشنده‌گان پشتون نشرات دارد.

صابر مومند سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در صحبت با رادیو آزادی گفت، پاکستان برای رسیدن به اهداف سیاسی‌اش این کار را انجام داده‌است.

وی افزود:

"بستن دفتر این رادیو، یک‌نوع تروریزم جدید در بخش مطبوعات است و پاکستان برای رسیدن به اهداف سیاسی‌اش دست به این اقدام زده است، حکومت افغانستان این اقدام پاکستان را نکوهش می‌کند."

از سوی دیگر فهیم دشتی رئیس اتحادیه ژورنالیستان افغانستان می‌گوید، پاکسان این اقدام را در واکنش به آن فشارهای امریکا انجام داده‌است که در این اواخر از سوی واشنگتن بر اسلام آباد وارد شده‌اند.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید، در پیوند به بسته شدن دفتر رادیو مشال رادیو آزادی نگرانی‌اش را با حکومت پاکستان در میان گذاشته‌است.

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده‌است که اوضاع را در این باره از نزدیک بررسی می‌کند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG