لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

واشنگتن پُست: مقامات پاکستان و امریکا روی مسئله افغانستان مشاجره کردند


واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در اشاره به مشاجره مقامات پاکستان و امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد روی مسئله افغانستان مقالۀ را به نشر رسانده و در قسمتی از آن می‌نویسد، این مشاجره لفظی روز جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد روی مسئله روابط افغانستان با کشورهای همسایه آسیا میانه آن و ارتباط بین صلح و امنیت، صورت گرفت.

واشنگتن پُست از جان سالیوان معاون وزیر خارجه امریکا نقل کرده که می‌گوید، اگر پاکستان به پناه دادن سازمان‌های تروریستی در آن‌کشور ادامه دهد، ایالات متحده امریکا نمی‌تواند با این‌کشور کار کند.

او در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد از پاکستان خواست که باید دادن پناهگاه‌های امن برای تروریستان را متوقف کند و به تلاش‌های بپیوندد تا معضله افغانستان حل شود.

روزنامه در ادامه مقاله به نقل از ملیحه لودهی نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد نوشته که می‌گوید، به افغانستان و شرکای آن به‌خصوص امریکا لازم است تا به گفته وی چالش‌ها در داخل افغانستان را حل کنند، نسبت به این‌که بار مسئولیت خود برای پایان جنگ در افغانستان را به دوش دیگران اندازد.

واشنگتن پُست در این مقاله از حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه و نماینده افغانستان در این نشست نقل قول کرده که می‌گوید:

"ما خرسندیم که اکنون ضرورت هدف قرار دادن پناهگاه‌های دهشت افگنان منطقه‌ای نسبت به هر زمان دیگر بیشتر درک گردیده‌است."

اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا مقالۀ را در مورد برخورد با آن عده از ترجمان‌های افغان به نشر رسانده که با نیروهای بریتانیایی در افغانستان کار کرده‌اند.

روزنامه به نقل از یک ترجمان افغان بنام ریکی می‌نویسد، با آن‌که ریکی ۱۶ ساله در کنار نیرو های بریتانیایی به عنوان ترجمان در افغانستان کار کرده، اما اکنون حکومت بریتانیا اجازه ورود را برای او در این‎کشور نمی‎دهد.

رد درخواست پناهنده‎گی ریکی از سوی حکومت بریتانیا خشم شماری از مقام‎های ارشد نظامی این‎کشور را برانگیخته است.

به نوشته روزنامه اندیپندنت، حکومت بریتانیا علت رد درخواست پناهنده‎گی ریکی به این‎کشور را کار نکردن او در خط مقدم جنگ خوانده‎است.

روزنامه از جرارد ویلر یک مقام نظامی بریتانیایی نقل قول کرده که به روزنامه دیلی میل گفته‎است: "ریکی در زمان گزمه نیروهای بریتانیایی در اطراف شهر کابل اجرای وظیفه می‌کرد و در چندین مورد جانش نیز با خطر مواجه شده‌است."

به گفته آقای ویلر، در بدل تمامی خدماتی‌که ریکی منحیث ترجمان وفادار افغان برای نیروهای بریتانیایی انجام داده او و خانواده‌اش حق زنده‌گی کردن در بریتانیا را دارند.

XS
SM
MD
LG