لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۵

مردم در ۴ ولسوالی بلخ از افزایش فعالیت طالبان مسلح شکایت دارند


ساکنان ولایت بلخ از افزایش فعالیت طالبان مسلح شکایت داشته و نیروهای امنیتی را به بی توجهی به وضعیت امنیتی در ولسوالی‌های این ولایت متهم می‌کنند.

باشند‌ه‌گان ولسوالی‌های چهاربولک، چمتال، شولگره و دولت آباد بلخ از افزایش فعالیت طالبان مسلح در این مناطق شکایت دارند.

ساکنان این چهار ولسوالی می‌گویند که طالبان مسلح بیشتر شب هنگام فعالیت داشته و پوسته‌های پولیس محلی و خیزش مردمی را مورد حمله قرار می‌دهند.

آنان می‌گویند که طالبان از مردم عام عشر جمع آوری نموده و دختران را از رفتن به مکتب باز می‌دارند.

عتیق الله شرفیار باشنده ولسوالی چهاربولک و احمد نبی رفعت باشنده ولسوالی چمتال در رابطه می‌گویند:

" در منطقه ما طالبان فعالیت گسترده دارند و طی بیش از یک دهه حکومت محلی بلخ قادر به محو آنان نشده و طالبان از مردم عام پول می‌خواهند و دختران را اجازه رفتن به مکتب نمی‌دهند."

" نام من نبی رفعت است، در مناطق مختلف ولسوالی چمتال طالبان حضور دارند، اما اکثراً شب هنگام فعالیت می‌کنند و بالای پوسته‌های پولیس محلی و خیزش مردمی حمله می‌کنند."

مسئولان امنیتی در بلخ نیز حضور طالبان مسلح را تأیید نموده می‌گویند که اکثراً افراد این گروه در ولسوالی‌های هم مرز بلخ با سرپل حضور دارند.

نصرت الله جمشیدی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین امروز یک‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که طالبان مسلح در ولسوالی‌های چتمال و شولگره فعالیت گسترده داشته و نیز نیروهای اردوی ملی عملیات نظامی را جهت پاکسازی این مناطق آغاز کرده‌اند.

نصرت الله جمشیدی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین
نصرت الله جمشیدی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین

وی گفت:

" نیروهای اردوی ملی به منظور تصفیه ساحاتی‌که طالبان در آن فعالیت دارند، عملیات نظامی را آغاز کرده‌اند و به طالبان اجازه نمی‌دهند تا فعالیت‌های شان را گسترده تر سازند."

سید سرور حسینی سخنگوی پولیس ۳۰۳ پامیر در زون شمال افغانستان نیز حضور گسترده طالبان در این ولسوالی‎ها را تأیید نموده به رادیو آزادی گفت که شب گذشته نیز طالبان ۱۸ تن از نیروهای خیزش مردمی را در ولسوالی شولگره بلخ کشته‌اند.

آقای حسینی افزود:

" ۱۸ تن از خیزش‌های مردمی که در میان شان یک پولیس محلی نیز شامل بود در منطقه بزبای ولسوالی شولگره ولایت بلخ توسط طالبان مسلح با شلیک مرمی کشته شدند."

پولیس بلخ می‌گوید که حاجی حمیدالله متنفذ قومی و قوماندان عمومی خیزش‌های مردمی ولسوالی شولگره نیز در میان کشته شده‌گان اند.

طالبان مسلح مسئولیت قتل ۱۸ نیروی خیزش مردمی در بلخ را پذیرفته‌اند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG