لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

تبصره برخی از روزنامه‌های جهان در مورد حمله بر هوتل انترکانتیننتال


اکثریت مطبوعات غربی در مورد حمله شنبه شب شورشیان طالب بر هوتل انترکانتیننتال کابل که درگیری مهاجمان مسلح با نیروهای امنیتی افغان تا بعد از ظهر یک‌شنبه ادامه داشت، مطالبی را نشر کرده‌اند.

  • تلگراف

روزنامۀ تلگراف چاپ بریتانیا می‌نویسد که مقامات هنگام حمله گفتند که در بارۀ تعداد مهمانان خارجی این هوتل معلومات ندارند و ابراز نگرانی نمودند که امکان دارد یک تعداد افراد گروگان گرفته شده باشند.

روزنامه در ادامه می‌نویسد که سفارت امریکا در کابل دو روز پیش از این رویداد از احتمال حمله بر هوتل بارون در نزدیکی میدان هوایی حامد کرزی در کابل یا کدام هوتل دیگر شهر هشدار داده بود.

تلگراف می‌نویسد که در اعلامیۀ سفارت امریکا به استناد معلومات استخباراتی نوشته شده بود که امکان دارد مهاجمان مسلح بر گردهمایی‌ها، تظاهرات، ادارات دولتی، ترانسپورت، بازارهای مزدحم یا جاهای که خارجیان در آن گردهم می‌آیند، حمله کنند.

روزنامۀ تلگراف می‌نویسد که وضعیت امنیتی افغانستان با وجود بیانات ناتو که می‌گوید با افزایش کمک امریکا با نیروهای دولتی فشار بر شورشیان افزایش یافته، باز هم نازک است.

تلگراف و روزنامه امریکایی نیویارک تایمز هر دو نوشته‌اند که شورشیان طالب شش سال پیش هم چنین یک حمله بر هوتل کانتیننتال کابل انجام داده بودند.

در حمله سال ۲۰۱۱، ۲۱ نفر به‌شمول ۹ مهاجم انتحاری کشته و شماری هم زخمی شدند.

  • نیویارک تایمز

نیویارک تایمز می‎نویسد با این‎که مقامات روز یک‎شنبه گفتند که حمله به پایان رسید، ولی باز هم صدای انفجار و تیراندازی از داخل هوتل شنیده می‎شد.

نیویارک تایمز می‎نویسد، هرچند شورشیان طالب در اکثر موارد بسیار زود مسئولیت حملات خود را می‌پذیرند، ولی مسئولیت این حمله را بعد از گذشت ۱۴ ساعت پذیرفتند.

نیویارک تایمز از قول جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‌نویسد که این حمله از سوی شبکه حقانی مستقر در پاکستان انجام شده‌است.

  • ستارز اند سترایپس

روزنامه امریکایی ستارز اند سترایپس هم به این رویداد پرداخته و می‌نویسد، روز یک‌شنبه که ۱۳ ساعت از آغاز این حمله می‌گذشت یک گروه از خبرنگاران در منطقۀ باغ بالا در کابل پیشروی هوتل انترکانتیننتال در حالی گردهم آمده بودند که صدای انفجارها و تیراندازی پراکنده از داخل هوتل شنیده می‌شد.

روزنامه از قول یک شاهد عینی به نام رحمت‌الله عمرخیل می‌نویسد که گفته‌است، این رویداد به همه سؤال‌ها در بارۀ وضعیت امنیتی افغانستان می‌تواند پاسخ گوید.

آقای عمرخیل به ستارز اند سترایپس گفته‌است، از روزی‌که وی به‌ دنیا آمده در افغانستان جنگ بوده‌است، ولی بیم دارد که وضعیت مبادا از این هم بدتر شود.

XS
SM
MD
LG