لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۳

اظهارات وزیر خارجۀ امریکا روسیه را خشمگین ساخت


سفیر روسیه در سازمان ملل‌متحد، اتهام رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا را با خشم رد کرد.

واسیلی نبنزیا می‌گوید، ایالات متحدۀ عجولانه حکومت سوریه را به استفاده از سلاح‌های کیمیایی متهم کرده‌است.

نبنزیا که به روز سه شنبه «۰۳ دلو ۱۳۹۶» در جلسه شورای امنیت این سازمان صحبت می‌کرد گفت، اکنون آنان تلاش دارند که پای روسیه را نیز به این مسئله بکشند.

واسیلی نبنزیا
واسیلی نبنزیا

وزیر خارجه امریکا دیروز گفت که روسیه یک توافق‌نامه را که با امریکا در راستای بیرون ساختن سلاح کیمیاوی از سوریه در سال ۲۰۱۳ به آن دست یافته بود، نقض کرده‌است.

رکس تیلرسن همچنان گفت که روسیه حکومت سوریه را کمک کرده تا از پیمان منع استفاده از اسلحه کیمیاوی تخطی کند.

تیلرسن به روز سه شنبه در پاریس هنگام گشایش یک سازمان جدید متشکل از ۲۴ کشور جهان به‌شمول امریکا و فرانسه که به منظور تثبیت و مجازات کسانی‌که از اسلحۀ کیمیاوی استفاده می‌کنند، ایجاد شده‌است صحبت می‌کرد.

وزیر خارجه امریکا گفت، روسیه باید از ویتو کردن قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در رابطه به پاسخ‌گو قرار گرفتن استفاده کننده‌های اسلحه کیمیاوی خودداری کند.

رکس تیلرسن
رکس تیلرسن

او افزود:

"ناکامی روسیه در حل قضیۀ اسلحه کیمیاوی در سوریه، سؤال را در مورد رابطه آن در کل با حل بحران سوریه به‌وجود می‌آورد. روسیه در این مورد حد اقل ویتو کردن را توقف بدهد و یا حد اقل از رأی دادن روی این موضوع در آینده در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد امتناع ورزد."

این در حالیست که فعالان و تیم‌های نجات گفته‌اند که حکومت سوریه در استفاده از گاز زهری به روز دوشنبه در یک محله تحت کنترول شورشیان در نزدیک دمشق که حدود ۲۰ فرد ملکی را متأثر ساخت، مظنون پنداشته می‌شود.

سوریه استفاده از اسلحه کیمیاوی را رد می‌کند و مسکو می‌گوید که تندروان در گذشته از سلاح کیمیاوی استفاده کرده‌اند.

مسکو می‌گوید که تندروان در گذشته از سلاح کیمیاوی استفاده کرده‌اند.

وزیر خارجه فرانسه گفته‌است، آن‌هاییکه با استفاده از اسلحه کیمیاوی حملات را انجام می‌دهند، آگاه باشند که ما می‌دانیم آن‌ها کی‌ها اند و آن‌ها را تعقیب می‌کنیم.

حکومت‌های غربی می‌گویند که روسیه از نفوذ‌اش استفاده کرده‌است تا حکومت بشارلاسد رئیس جمهور سوریه به‌خاطر حملات کیمیاوی مجازات نشود.

XS
SM
MD
LG