لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

تبصره روزنامه‌های غربی روی حمله خونین «شنبه» در کابل


اکثر روزنامه ها و نشریه‌های غربی جزئیات حمله مرگبار دیروز در کابل را نشر کرده‎اند.

  • تیلیگراف

روزنامه تیلیگراف این حمله را با حمله ماه می سال گذشته در چهارراهی زنبق کابل مقایسه کرده که توسط یک تانکر انجام شد.

  • گلوب ایند میل

روزنامۀ گلوب ایند میل کانادا بر علاوۀ نشر تفصیل تلفات این حمله و چگونگی آن نوشته‎است که این حمله یک هفته بعد از حمله مرگبار بر هوتل انتر کانتیننتال کابل به وقوع پیوست.

  • یوروایشیا

چندین روزنامۀ دیگر گزارش‎ها و مطالب در بارۀ این رویداد نشر کرده‎اند.

اما نشریۀ یوروایشیا به اهمیت جغرافی افغانستان پرداخته می‎نویسد که یک افغانستان صلح آمیز در وصل کردن کشورهای منطقه باهم می‎تواند یک نقش کلیدی داشته باشد.

نشریه می‎نویسد هرچند افغانستان محاط به خشکه در دسترسی به بازارهای منطقه و جهان مشکل دارد ولی در عین حال این کشور در قلب آسیا موقعیت داشته که همه منطقه را از طریق ترانسپورت، ترانزیت و تجارت باهم وصل می‎سازد.

اما این کار زمانی ممکن خواهد بود که کشورهای منطقه در عوض رویا رویی باهم در بارۀ منافع اقتصادی و پیشرفت خود فکر کنند.

نشریۀ یوروایشیا می‎گوید افغانستان پس از سقوط رژیم طالبان پیشرفت قابل ملاحظۀ در بازسازی تاسیسات زیربنایی و تجارت و ترانزیت داخلی و خارجی داشته‎است.

ولی نا امنی تلاش‎های حکومت افغانستان در این عرصه را مانع می‎شود.

نشریه می‎نویسد که با وجود مشکلات امنیتی بازهم فرصت‎های بسیار برای گسترش همکاری‎های ترانزیتی و اقتصادی میان کشورهای منطقه وجود دارد که حکومت افغانستان برای استفاده از آن تلاش می‎کند.

یورایشیا می‎افزاید که کشورهای محاط به خشکه چون افغانستان از دسترسی مستقیم به بازارهای منطقه ای وجهانی عموما محروم می‎باشند و صلح، امنیت و ترقی چنین کشورها به کشورهای همجوار ارتباط می‎گیرد.

XS
SM
MD
LG