لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

استقبال شورای عالی صلح از پیشنهاد اندونیزیا برای ایجاد کمیته سه جانبه علما


شورای عالی صلح از پیشنهاد رئیس جمهور اندونیزیا در خصوص ایجاد کمیته سه جانبه علما برای تامین صلح در افغانستان استقبال کرده‎است.

این شورا ابراز امیدواری می‎کند که تلاش‎های اندونیزیا برای تامین صلح و ثبات در افغانستان موثر واقع شده و تسهیل کننده برای پروسه صلح باشد.

امین الدین مظفری سخنگوی این شورا روز یکشنبه «۸دلو۱۳۹۶» به رادیو آزادی در ارتباط به پیشنهاد اخیر رئیس جمهور اندونیزیا در خصوص ایجاد کمیته سه جانبه ازعلمای اندونیزیا، پاکستان و افغانستان برای تامین صلح در افغانستان گفت که این یک اقدام خوب است.

مظفری: از موثریت شان بالای پاکستان هم نمی‎توان انکار کرد.
مظفری: از موثریت شان بالای پاکستان هم نمی‎توان انکار کرد.

او افزود:

"آنچه مهم است نقش علمای اندونیزیا است، علمای اندونیزیا یک تشکل دارند که نیمه از نفوس اندونیزیا عضویت این تشکل را دارند و این تشکل بالای جهان اسلام تاثیر گذار است، بنا از موثریت شان بالای پاکستان هم نمی‎توان انکار کرد امیدوار استیم که این اقدام یک اقدام موثری بوده باشد برای تامین صلح."

سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید این پیشنهاد چند ماه پس از سفر هیئت بلند پایه شورای عالی صلح به آن کشور از سوی رئیس جمهور اندونیزیا مطرح شده و این آغاز همکاری‎های اندونیزیا در راستای تامین صلح در افغانستان می‎باشد.

جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونیزیا اخیرا در سفرش به اسلام آباد در ملاقات با ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان پیشنهاد ایجاد کمیته سه جانبه از علمای اندونیزیا، پاکستان و افغانستان را جهت تامین صلح در افغانستان مطرح کرده‎است.

به اساس گزارش‎ها، دفتر ریاست جمهوری پاکستان در اسلام آباد با نشر خبرنامه گفته‎است که ممنون حسین رئیس جمهور آن کشور نیز با این پیشنهاد توافق کرده و تعهد سپرده که در این بخش مشترکا همکاری خواهند کرد.

این پیشنهاد از سوی رییس جمهور اندونیزیا، پس از آن صورت می‎گیرد که هیئت از شورای عالی صلح افغانستان به ریاست محمد کریم خلیلی رئیس این شورا چندی قبل به اندونیزیا سفر کرده و از مقامات آن کشور خواهان همکاری در بخش تامین صلح در افغانستان گردید.

سفر هیئت شورای عالی صلح به اندونیزیا
سفر هیئت شورای عالی صلح به اندونیزیا

در این حال کارشناسان روابط بین المللی افغان پیشنهاد دولت اندونیزیا را مهم می‎دانند اما مطمین نیستند که علمای اندونیزیا بتواند نقشی را در پروسه صلح افغانستان ایفا کنند.

حمید عزیزی یکی از این کارشناسان با اشاره به ایجاد کمیته مشترک میان علمای سه کشور به رادیو آزادی گفت:

"ما تا حال شاهد گزارشی نبودیم که علمای اندونیزیا برای مخالفین مسلح افغانستان شناخته شده و قابل اعتبار باشند تا حال برای یک بار هم جلسه مشترک میان علمای افغانستان و اندونیزیا و علمای اندونیزیا و پاکستان برگزار نشده‎است بنا یک آشنایی خواهد بود و منفعت آن را صرفا اندونیزیا خواهد برد که علمای آن‎ها نقش بیشتر در مراودات جهانی بگیرند و نام شان در سرخط بیاید و شناخته شوند ولی در مورد افغانستان و پاکستان نقش را ایفا کرده نخواهند توانست."

آقای عزیزی همچنان با اشاره به روابط اندونیزیا با پاکستان می‎گوید که آن کشور روابط زیادی سیاسی، تجارتی و اقتصادی هم با پاکستان ندارد.

اما برعکس مسئولان شورای عالی صلح نقش علمای اندونیزیا را مهم خوانده و باور دارند که تلاش‎های آنکشور می‎تواند با پروسه صلح افغانستان کمک بهتر نماید.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG