لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۱

حمله اخیر در کابل حدود ۵۰ میلیون افغانی به شفاخانه جمهوریت زیان رسانده‌است


ساختمان شفاخانه جمهوریت قبل از انفجار
ساختمان شفاخانه جمهوریت قبل از انفجار

در حمله مرگبار انتحاری دیروز در شهر کابل تنها به شفاخانه جمهوریت حدود پنجاه میلیون افغانی زیان مالی وارد شده‎است.

رئیس این شفاخانه می‎گوید، در حمله مرگبار انتحاری روز شنبه شماری از ماشین‎های پیشرفته و دیگر داشته‎های طبی این شفاخانه ویران شده، به ساختمان این شفاخانه زیان‎های مالی وارد شده‎است و ۵ کارمند آن نیز زخم برداشته‎اند.

محمد هارون عارف رئیس این شفاخانه روز یکشنبه «۸دلو۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت این یافته‎های نخستین آنان از زیان‎های برخاسته از این رویداد است و ممکن رقم این زیان‎ها بیشتر از این باشد.

​محمد هارون عارف در پیوند به تلفات برخاسته از این رویداد چیزی نگفت؛ اما در حالیکه یک روز از حمله انتحاری در چهار راه صدارت می‎گذرد، شماری از باشنده‎گان کابل هنوز در پی جستجوی پیکرهای ناپدید شده اعضای خانواده شان استند.

کابل
کابل

او افزود:

"زیان بسیار مالی به این شفاخانه وارد شده‎است، سرویس عاجل، بخش اداری و خدماتی زیان دیده‎است، شیشه‎ها شکسته، بخش‎های دیگر هم تخریب شده و وسایل طبی که قیمتی بود، ممکن پنجاه میلیون افغانی زیان به این شفاخانه رسیده باشد."

آقای عارف افزود که ساختمان شفاخانه جمهوریت از بهر باز سازی تخلیه شده‎است و تنها بخش عاجل آن دوباره فعال ساخته شده‎است.

روز شنبه حمله انتحاری مرگباری در چهار راه صدارت رخ داد، شفاخانه جمهوریت که در فاصله کمتری از رویداد موقعیت دارد زیانمند شده‎است.

وزارت امور داخله می‎گوید، در این رویداد ۱۰۳ تن کشته و ۲۳۵ تن دیگر زخم برداشته‎اند.

مسئولیت این حمله را طالبان بر عهده گرفته‎اند.

یک روز پس از این رویداد هنوز شماری از باشنده‎گان در شهر کابل برای جستجوی پیکرهای ناپدید شده اعضای خانواده هایشان به محل رویداد می‎روند.

یکی از این باشنده‎گان که در انباری از گوشت و خون بدن انسان‎ها در محل رویداد پیکر خواهر زاده‎اش را جستجو می‎کرد در این باره گفت:

"نامم داکتر صافی است، دو خواهر زاده‎ام در صفوف پولیس کار می‎کرد، جسد یکی اش که جان آغا نام داشت پیدا شده و اما دیگرش که پشتون نام داشت تنها پارچه یی از لباس اش را پیدا کردم و بس، شما ببینید که گوشت بدن انسان‎ها تا کنون در اینجا باقیست، در این شک هستم که ممکن همین پارچه‎های گوشت مربوط جسد خواهر زاده‎ام باشد زیرا در آن اسناد آلوده به خون او را پیدا کردم."

در کنار شفاخانه جمهوریت به شماری از دکان‎ها، مکان‎های عامه و منازل که در گرد و نواحی این رویداد موقیعت دارند نیز زیان‎های وارد شده‎اند.

این نخستین بار نیست که چنین رویداد خونباری در کابل رخ می‎دهد بلکه از این پیش نیز کابل شاهد چنین رویدادی بوده که بیشترین تلفات در آن به غیر نظامیان وارد شده‎اند.

گزارش: نظیفه محبوبی

برخی افراد هنوزهم در موتر بمب چهاراهی صدارت لادرک اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00

XS
SM
MD
LG