لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

جاپان تایمز: شبکه حقانی در عقب حمله انتحاری اخیر در کابل قرار دارد


  • جاپان تایمز

روزنامه جاپان تایمز با اشاره به حمله اخیر در شهر کابل که در نتیجه آن حداقل صد تن کشته و بیش از ۲۳۰ تن زخمی شدند، تحت عنوان "شبکه حقانی، وحشت‌ناکترین گروه مرتبط با طالبان در عقب انفجار انتحاری در کابل قرار دارد که در نتیجه آن ۹۵ تن کشته شدند" می‎نویسد که شبکه تندرو حقانی توسط سراج‌الدین حقانی که معاونیت گروه طالبان را نیز به عهده دارد رهبری شده، بعد از تهاجم امریکا بر افغانستان در بارزترین حملات در سرتاسر این کشور ملامت دانسته می‎شود. حملاتی که به‌گفته مقامات بیشترین قربانیان آن‎ها را افراد ملکی تشکیل می‎دهند.

شبکه حقانی، وحشت‌ناکترین گروه مرتبط با طالبان در عقب انفجار انتحاری در کابل قرار دارد.

به نوشته روزنامه جاپان تایمز، حمله اخیر در کابل در حالی صورت گرفته‎است که هر دو گروه تندرو، یعنی شبکه حقانی و جنگجویان گروه داعش حملات‌شان را بالای شهر کابل تمرکز داده‎اند، شهری که یکی از مرگبارترین مناطق برای افراد ملکی در افغانستان به شمار می‎آید.

روزنامه می‎نویسد، شبکه حقانی از سال‎ها به این‌سو به ارتباط با ساختار مخفی نظامی پاکستان مورد شک قرار دارد.

در سال ۲۰۱۱ میلادی آدمیرال مایک مولن (Mike Mullen) لوی درستیز سابق امریکا این شبکه را "بازوی واقعی" سازمان استخبارتی پاکستان توصیف کرد.

جاپان تایمز از قول مایکل کوگلمن (Michael Kugelman) کارشناس مرکز تحقیقاتی ویلسن سنتر امریکا در واشنگتن می‎نویسد که گفته‎است:

"زمانیکه شما مقامات امریکایی را به‌شمول نشست‎های خصوصی آن‎ها می‎شنوید که در مورد بیشترین مسایل مورد نگرانی‌شان می‎گویند، آن‎ها در مورد شبکه حقانی صحبت می‎کنند."

روزنامه جاپان تایمز می‎نویسد، این شبکه توسط جلال‌الدین حقانی قوماندان مجاهدین که در سال‎های ۱۹۸۰ میلادی بر ضد اشغال اتحاد شوروی سابق می‎جنگید، به کمک امریکا و پاکستان ایجاد شد.

به نوشته روزنامه، جلال‌الدین حقانی به خاطر سازماندهی‌اش، برای این شبکه شهرت کمایی نمود و توجه اداره استخباراتی امریکا (سی. آی. ای) را به خود جلب کرد و چارلی ویلسن سناتور سابق ایالات متحده امریکا شخصاً به دیدار وی رفت.

جاپان تایمز می‎افزاید، اینک شبکه حقانی به‌حیث یک گروه تروریستی توسط امریکا اعلان شده‎است و به‌خاطر استفاده گسترده از حمله کننده‎گان انتحاری شناخته می‎شود.

به نوشته جاپان تایمز، بعد از تهاجم امریکا به افغانستان که اعضای گروه طالبان به‌شمول شبکه حقانی به پاکستان فرار کردند، آن‎ها در آن‎جا دوباره سازماندهی شده و اینک آن‎ها حملات هماهنگ را بالای نیروهای ناتو در افغانستان انجام می‎دهند.

بزرگترین پایگاه شبکه حقانی در میرانشاه، بزرگترین شهر وزیرستان شمالی پاکستان، موقعیت دارد.

امریکا ار مدت‎ها به این‌سو بالای پاکستان فشار می‎آورد تا گروه‎های شورشی را داخل قلمرو خود سرکوب کند و سرکوب شبکه حقانی در اولویت این فشارها قرار دارد.

  • گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا نیز در یک گزارش مفصل به جزئیات حمله اخیر در شهر کابل پرداخته در بخشی از آن می‎نویسد که از انفجار تانکر بمب در نزدیک سفارت جرمنی که در ماه مارچ سال گذشته میلادی صورت گرفت و در نتیجه آن ۱۵۰ تن کشته شدند تا اکنون این حمله مرگبار ترین بوده‎است.

به نوشته روزنامه، بعد از هفته که در آن بالای دفتر مؤسسه سیف دی چلدرن (اداره حمایت از اطفال) حمله شد، حکومت محمد اشرف غنی که غرب از آن حمایت می‎کند، تحت فشار در حال افزایش در زمینه بهبود امنیت قرار دارد.

گاردین می‎نویسد، با وصف تشدید کنترول بعد از حمله در نزدیک سفارت جرمنی، یک امبولانس توانست ظاهراً بدون مشکل از پوسته‎های کنترولی بگذرد.

به نوشته گاردین، بمب گذاری در مناطق شدیداً محافظت شده شهر، نزدیک تأسیسات حکومتی و ادارات دیپلوماتیک، توانایی طالبان را در راه اندازی حملات مرگباری نشان می‎دهد که اعتماد به حکومت را صدمه می‎زند و احتمالاً که فشار را بالای رئیس جمهور غنی افزایش خواهد داد تا سلسلۀ از مسایل سیاسی را با رقبایش به‌طور خاص با قدرت‎های محلی ولایتی که حاکمیت مرکزی را به مبارزه می‎طلبند حل کرده، روی تأمین امنیت تمرکز کند.

XS
SM
MD
LG