لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

گاردین: کابل به یکی از بدترین حمله‌ها با یاس و ترس واکنش نشان داد


شماری از نشریه‌های غربی در کنار توجه به حمله روز دوشنبه بر یک جز و تام فرقه ۱۱۱ در کابل، تحلیل‌های را در مورد رویداد مرگبارتر درین شهر نشر کرده‎اند.

  • وال ستریت ژورنال

کابل، اسلام‌آباد را به‌خاطر ترور مقصر می‎داند، افغان‎ها باور دارند که تقصیر حکومت است.

این، عنوان یک مطلب روزنامه وال ستریت ژورنال است.

در آغاز این مطلب می‎خوانیم که پس از یکی از مرگبارترین حمله‌ها ظرف چند سال در کابل، حکومت افغانستان پاکستان را به پشتیبانی از جنگجویان اسلامی که در عقب این حمله قرار دارند، متهم کرد.

پاکستان مستقیماً مسئول حمله روز شنبه در کابل است.

به نوشته نویسنده مطلب، مقام‌های افغان تحت رهبری معصوم ستانکزی، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان گفتند که پاکستان مستقیماً مسئول حمله روز شنبه در کابل است.

درین حمله به‌گفته وزیر داخله افغانستان بیش از ۱۰۰ تن کشته و ۲۳۵ تن دیگر زخمی شدند.

در مطلب به رد شدن ادعای کابل از سوی اسلام‌آباد نیز اشاره شده‎است.

پاکستان به روز یکشنبه این را رد کرد که گویا از گروه‌های شورشی مثل طالبان در افغانستان حمایت می‎کند.

در بخشی ازین مطلب آمده‎است که عابد امیری، یک تحلیلگر ارشد پالیسی در وزارت مالیه افغانستان در تویتر خود نوشته‎است که حکومت رئیس جمهور اشرف غنی به‌شمول اردو و پولیس را به‌خاطر ناکامی در حفاظت از باشنده‌های کابل مقصر می‎داند.

  • گاردین

روزنامه گاردین نیز با اشاره به حمله روز شنبه در چهارراهی صدارت نوشته‎است، کابل به یکی از بدترین حمله‌ها با یاس و ترس واکنش نشان داد.

به نوشته روزنامه، پس از انفجار موتر امبولانس پر از مواد انفجاری باشنده‌های کابل نسبت به خشونت ظاهراً بی‌پایان ابراز خشم کردند.

روزنامه نوشته‎است، محمد حنیف یک دکاندار کابل گفت:

"ما باید کجا برویم؟ ما امنیت نداریم. ما یک حکومت مناسب نداریم. ما چی کار کنیم؟"

گاردین به کشته شدن ۱۱ سرباز اردوی ملی افغانستان در حمله روز دوشنبه در کابل نیز پرداخته و نوشته‎است ظرف سال‌های اخیر جنگجویان به‌شمول طالبان و داعش حملات‌شان بالای نیروهای اردو و پولیس افغانستان را شدت بخشیده‎اند.

به نوشته روزنامه، از زمان پایان یافتن نقش جنگی نیروهای بین‌المللی در ختم سال ۲۰۱۴ درین کشور، تلفات وارد شده به نیروهای افغان به باور سازمان ملل‌متحد تکان دهنده بوده‎است.

  • تایم

روزنامه تایم به نقل از دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان نوشته‎است که هدف حمله روز دوشنبه، یک واحد اردو که مسئولیت تأمین امنیت اکادمی نظامی مارشال فهیم را به عهده دارد، بود.

روزنامه می‎نویسد، حمله‌های اخیر در افغانستان ضعف نیروهای امنیتی افغانستان را پس از گذشت بیش از ۱۶ سال از آغاز عملیات به رهبری امریکا که رژیم طالبان را سرنگون کرد، برجسته ساخت و پرسش‌های را در مورد استراتژی دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا برای پیروزی در طولانی‌ترین جنگ امریکا به وجود می‎آورد.

XS
SM
MD
LG