لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

امریکا لیست روس‌های را که بر اساس روابط با پوتین میلیونر شده‌اند نشر کرد


وزارت خزائن امریکا دیشب نام‌های شماری از نزدیکان رئیس جمهور روسیه را نشر کرد.

در فهرستی تحت نام کرملین نام‌های ۱۱۴ تن دیده می‌شود که عضویت حلقات سیاسی را دارند و یا مقام‌ها و سیاستمداران شناخته شده‌استند.

از میان آن‌ها حدود ۹۶ تن‌شان کسانی اند که سرمایه دار استند و برای‌شان "اولی گارش" خطاب می‌شود.

امریکا باور دارد که این افراد بر اساس روابط نزدیک با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین ثروتمند شده‌اند.

فهرست نشر شده از سوی وزارت خزائن به صورت غیر رسمی به عنوان لیست پوتین یاد شده‌است.

در فهرست ارائه شده، نام‌های افراد مهم چون دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، دمیتری مدودف صدراعظم، ۳۱ وزیر کابینه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه و شماری از اعضای ارشد وزارت استخبارات روسیه شامل اند.

علاوه بر این‌ها، نام روس نفت که بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده نفت است و هم‌چنان علی شیر عثمانوف، میخائیل پروخوروف و یوفجینی کاسپیرسکی که همه میلیونران روسی اند، در فهرست دیده می‌شوند.

این‌ها همه کسانی عنوان شده‌اند که با رئیس جمهور روسیه روابط نزدیک دارند و بدون شک که افراد مورد اعتماد ولادیمیر پوتین استند.

در حال حاضر این اقدام در حد یک گزارش است و به معنای وضع تحریم بر روسیه نیست.

پیش از این اداره رئیس جمهور امریکا به کانگرس خبر داده بود که در حال حاضر برنامۀ برای وضع تحریم‌های بیشتر بر روسیه را ندارد.

این گزارش وزارت خزائن امریکا دیروز به کانگرس آن کشور فرستاده شد.

به گفته وزارت خزائن، در فهرست تازه‌اش نام‌های کسانی شامل است که بر اساس اطلاعات برخی منابع، حدود یک میلیارد دالر و یا بیشتر از آن سرمایه به دست آورده‌اند.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین
دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین

در مسکو، دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین دیروز بر امریکا اتهام وارد کرد که با نشر این گزارش می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری روسیه مداخله کند. این انتخابات در ۱۸ ماه مارچ در روسیه برگزار خواهد شد.

اما وزارت خارجه امریکا گفته‌است که اگر ایالات متحده تحریم‌های تازه بر روسیه وضع کند، شاید بیشتر اداره‌های غیر روسی را که با ارگان‌های دفاعی و استخباراتی آن‌کشور معامله مهم دارند، هدف خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مورد فهرست داده شده از سوی وزارت خارجه امریکا چیزی نگفت و در مورد وضع تحریم‌های احتمالی بر روسیه وضاحت و جزئیات نداد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG