لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

تظاهرات برخی از فعالان و عالمان دین علیه پاکستان


شماری از باشنده‎گان کابل، فعالان مدنی و عالمان دین با برپایی تظاهرات، پاکستان را عامل رویدادهای خونین در کابل خواندند.

آنان با نکوهش حملات خونین اخیر در پایتخت این حملات را اعمال ضد اسلامی، ضد انسانی و حقوق بشری خواندند.

مظاهره کننده‎گان که شمار شان به ده‎ها تن می‎رسید، روز پنج شنبه «۱۲دلو۱۳۹۶» تظاهرات شان را از ساحه کارته پروان شهر کابل آغاز و با توقف در برابر سفارت پاکستان، تصویرهای شماری از مقام‎های نظامی آن کشور را آتش زدند.

آنان با سردادن شعارهای برضد اعمال پاکستان آن کشور را مسئول تمامی رویدادهای مرگبار در کابل خواندند.

مظاهره کننده‎گان از سازمان ملل می‎خواهند تا پاکستان را شامل فهرست کشورهای حامی تروریزم بسازد و همچنان خواست شان از حکومت افغانستان نیز همین است که روابطش را با آن کشور قطع سازد.

برخی افراد هنوزهم در موتر بمب چهاراهی صدارت لادرک اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00

صفی الله سلطان یکی از مظاهره کننده‎گان با خوانش قطع نامه یی خواستار اعدام انس حقانی و شماری از اعضای طالبان که در بند حکومت استند، شد.

او افزود:

"به شمول انس حقانی، تمامی آن هراس افگنانی که به جرم حملات انتحاری و انفجاری در زندان پلچرخی زندانی استند، باید به دار آویخته شوند."

مظاهره کننده‎گان تصویرهای شماری از مقام‎های نظامی پاکستان را در برابر سفارت این کشور در کابل نیز آتش زدند.

این‎که آیا به این خواست‎های مظاهره کننده‎گان رسیده‎گی خواهد شد و یا نه خواستیم نظر حکومت را داشته باشیم؛ اما با تلاش‎های زیاد سخنگویان آن حاضر به گفت‎وگو در این باره نشدند.

با این همه، این تظاهرات پس از آن در کابل بر پا شده‎اند که در هفته روان پایتخت گواه چندین حمله انتحاری و انفجاری مرگباری بود، حمله هایی که در آن ده‎ها تن کشته و صدها تن دیگر زخم برداشتند.

حمله اخیر خونین در کابل
حمله اخیر خونین در کابل

از سوی دیگر، مظاهره کننده‎گان از حکومت، شورای امنیت سازمان ملل و نهادهای دفاع از حقوق بشر می‎خواهند تا به خواست‎های آنان توجه جدی کنند و به پاکستان دیگر اجازه ندهند تا جلو صلح و امنیت را در افغانستان بیگیرد.

یکی دیگر از این مظاهره کننده‎گان در این باره به رادیو آزادی گفت:

"نام من جمعه خان است، پاکستان با ما سیاست‎های دوگانه را پیش می‎برد، پاکستان دوست ما نه بلکه دشمن ما است، این کشور از راه‎های گوناگون افغان‎ها را می‎کشد و از بین می‎برد."

مظاهره کننده‎گان همچنان از افغانستان و جامعه جهانی می‎خواهند تا به تعهدات شان که در توافق نامه امنیتی و دفاعی بسته‎اند عمل کرده و نیز نیروهای امنیتی افغان را تجهیز کنند.

این مظاره کننده‎گان همچنان تاکید می‎ورزند که شورای امنیت سازمان ملل باید اجازه دهد تا پناهگاه‎های امن تروریستان در خاک پاکستان آماج حملات هوایی و زمینی قرار گیرند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG