لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

یک زن در تخار در یک محکمه صحرایی از سوی شماری از مردان مورد لت‌و‌کوب قرار گرفت


یک زن در تخار در یک محکمه صحرایی مورد لت‌و‌کوب قرار گرفت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:05 0:00

یک زن در تخار در یک محکمه صحرایی مورد لت‌و‌کوب قرار گرفت

یک زن بیست و دو ساله در ولسوالی چاه آب ولایت تخار در یک محکمه صحرایی از سوی شماری از مردان مورد لت و کوب قرار گرفته‌است.

پس از نشر یک ویدیو از جریان لت‌و‌کوب یک زن در صفحات اجتماعی سخنگوی والی تخار می‌گوید، این زن ۲۲ سال سن دارد که از سوی اعضای خانوادهاش مورد لت‌و‌کوب قرار گرفته‌است.

سنت الله تیمور روز جمعه «۱۳ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، در ویدیو یکی از قوماندانان محلی نیز دیده می‌شود که عضو خانواده این دختر است.

به گفته وی، این رویداد در قریه روباط حمید الدین ولسوالی چاه آب ولایت تخار صورت گرفته‌است.

وی بر اساس معلومات اولیه در باره انگیزه این رویداد می‌گوید:

"در خانه این دختر یک جوان داخل شده بود حدود سه ساعت این پسر جوان داخل خانه بوده و اعضای خانواده دختر خبر می‌شوند که دختر و پسر را تنها می‌بینند و دختر را بیرون می‌‌کشند لت‌و‌کوب می‌کنند، مرد کهن سال که در ویدیو دیده می‌شود خسر دختر است و تمام کسانی‌که در ویدیو اند اعضای خانواده همین دختر هستند."

اما پسری که با این زن دیده شده از سرنوشت اش خبری نیست و ظاهراً به نظر می‌رسد که او در این محکمه صحرایی مورد لت‌و‌کوب قرار نگرفته‌است.

سخنگوی والی تخار همچنان می‌گوید، شوهر این زن از مدت‌ها به این سو در ایران به سر می‌برد.

وی هرچند در باره وضعیت صحی این زن چیزی نمی‌داند اما می‌گوید، این زن زنده است و در حال حاضر در خانه شوهرش در ولسوالی چاه آب زنده‌گی می‌کند.

به گفته وی، بر اساس گزارش‌های اولیه این رویداد حدود یک‌ونیم ماه قبل یعنی در ماه قوس اتفاق افتاده‌است.

به دلیل این که در محل رویداد مردم کمتر به خدمات مخابراتی دسترسی دارند نتوانستیم نظر شاهدان رویداد را بگیریم اما فیض الرحمان باشنده قریه گردنه ولسوالی شهر بزرگ بدخشان که این قریه در نزدیک محل رویداد قرار دارد می‌گوید، بر اساس حکایت شاهدان رویداد، این زن به‌دنبال فتوای شماری از ملا امامان و دستور یکی از قوماندانان محلی در یک محکمه صحرایی لت‌و‌کوب شده‌است.

بر اساس حکایت شاهدان رویداد، این زن به‌دنبال فتوای شماری از ملا امامان و دستور یکی از قوماندانان محلی در یک محکمه صحرایی لت‌و‌کوب شده‌است.

به گفتۀ او:

"یکی دو ملا امام بوده و قوماندان فیض، ملاها فتوا داده و قوماندان فیض به عنوان مسئول اجرائیه این زن را لت‌و‌کوب کرده‌اند، از این قضیه یک ده یا پانزده روز سپری شده‌است."

در ویدیوی نشر شده در صفحات فیسبوک دیده می‌شود که شماری از مردان که چوب در دست دارند در یک فضای برفی اول به این زن دشنام ناموسی می‌دهند و بعداً با سر دادن شعارهای الله اکبر وی را با ضربات چوب مورد لت و کوب قرار می‌دهند.

این زن که زیر لت و کوب مردان قرار دارد صدای ناله و فریاد سر نمی‌دهد و یکی از مردان او را با لگد می‌زند که این زن رو به زمین می‌افتد.

چنین محاکم صحرایی در افغانستان بی‌پیشینه نیست.

پیش از این دو سال قبل رخشانه دختری در ولایت غور به جرم فرار از منزل توسط مخالفان مسلح دولت در یک محکمه صحرایی کشته شد.

پیشتر از آن فرخنده دختری در کابل به اتهام سوختاندن قرآن زیر مشت و لگد شماری از مردان جان باخت.

در همین حال بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به این رویداد روز جمعه به رادیو آزادی گفت، هر چه زودتر باید عاملان لت‌و‌کوب این زن در ولسوالی چاه آب تخار از سوی حکومت بازداشت شوند.

بلال صدیقی
بلال صدیقی

او افزود:

"ما نگران هستیم و امیدوار هستیم که دولت افغانستان به‌خاطر تحکیم حاکمیت قانون و جلوگیری از محاکم خود سر اقدامات همه جانبه را انجام دهد و هیچ کس را اجازه ندهد که به محاکم صحرایی اقدام کند."

از سوی هم سنت‌الله تیمور سخنگوی والی تخار می‌گوید، به دلیل دور افتاده بودن محل رویداد تا هنوز دولت اقدام نکرده‌است اما به گفته وی، به ولسوال چاه آب هدایت داده شده تا هیئتی را برای بررسی این رویداد به محل بفرستد و برای بازداشت کسانی‌که در ویدیو دیده می‌شوند، اقدام صورت گیرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG