لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

جنرال راجر تورنر: بهبود در قابلیت‌های نیرو های افغان در هلمند، مشاهده می‌شوند


یک جنرال ارشد امریکایی می‌گوید، او بهبود در قابلیت‌های نیرو های امنیتی افغان را، در مبارزه با طالبان تندرو در ولایت هلمند، مشاهده می‌کند.

جنرال راجر تورنر روز پنجشنبه «۱۲ دلو ۱۳۹۶» در یک نشستی خبری کوتاه در وزارت دفاع امریکا گفت، بهبود در قابلیت‌های نیرو های امنیتی افغان در مبارزه با طالبان در هلمند دیده می‌شود، اما افزود که جنگجویان طالبان تا هنوز کنترول نصف از ولایت هلمند را در اختیار دارند.

به گفته این جنرال امریکایی نیرو‌ های امنیتی افغان به حمایت قوای امریکایی با جنگجویان طالبان در مناطق جنوب کشور، درگیری نبرد شدید می‌باشند.

این جنرال ارشد امریکایی پس از انجام وظیفه دوره‌ای خود به‌حیث فرماندهی قوای اپراتیفی در هلمند ده روز قبل به ایالات متحده امریکا برگشت.

جنرال بنجامین واتسن به جای وی فرماندهی این نیرو‌ های را به عهده می‌گیرد.

قرار است به زودی شمار نیرو‌ های اپراتیفی امریکا در افغانستان بنابر دستور رئیس جمهور دونالد ترمپ، افزایش یابد.

نیرو های امریکایی و ناتو ماموریت محاربوی خود را در اخیر سال ۲۰۱۴ میلادی پایان داده و نقش قوای امریکا در افغانستان از ماموریت محاربوی به ماموریت آموزشی تغییر کرد.

پس از خروج نیرو ها خارجی از افغانستان جنگجویان طالبان قلمرو زیادی را از جمله در ولایت هلمند، تصرف کردند.

مقام‌ها می‌گویند، طالبان تا اوایل سال گذشته ۸۵ در صد خاک هلمند را در تسلط داشتند.

امریکایی‌ها در واکنش به این پیروزی طالبان اعلان کردند که ۳۰۰ عسکر نیرو‌های بحری را برای کمک در آموزش و مشورۀ قوای امنیتی در هلمند، جابه‌جا می‌نمایند.

جنرال راجر تورنر در چند ماه نخست پس از ورود نیرو های بحری در ماه اپریل سال ۲۰۱۷ میلادی، در یک نشست خبری گفته بود که قوای بحری امریکا می توانند که نیرو‌ های امنیتی و دفاعی افغان را برای بازپس گیری ولسوالی‌های هلمند که در تسلط طالبان قرار داشتند، کمک کنند.

این جنرال ارشد امریکایی افزود، به هدف تامین امنیت مردم، سرک‌ها در اطراف این ولایت مهم مصئون شده و میدان هوایی ملکی در شهر لشکرگاه دوباره افتتاح شد.

او گفت، دستاورد‌ها در ارتباط به فعال کردن اداره ولسوالی ناوه یکی از مثال‌های از موفقیت آن‌ها در ماموریت جنوب افغانستان به شمار می‌رود.

دستاورد‌ها در ارتباط به فعال کردن اداره ولسوالی ناوه یکی از مثال‌های از موفقیت آن‌ها در ماموریت جنوب افغانستان به شمار می‌رود.

نیرو‌ های امنیتی افغان ولسوالی ناوه را پس از یک نبرد مرگبار تصرف کردند.

جنرال تورنر افزود که جانشین‌اش برای ۹ ماه آینده در چوکات وظیفه اپراتیفی ۱۰۰ عسکر بیشتر برای کار خواهد داشت.

گزارش‌ها می‌گویند، نیرو‌ های نظامی امریکا همچنان واحد کوچک هوایی را برای فراهم آوری حمایت هوایی در جنگ هلمند و به هدف نشانه گیری مراکز قاچاق و تولید مواد مخدر را با خود خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG