لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

اصلاح: پاکستان موضوع مهاجرین را به‌عنوان «پاشنۀ اشیل» افغانستان می‌داند


روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر روی مبارزه با تروریزم و نقش پاکستان در فرایند صلح افغانستان تمرکز نموده‎اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در یکی از مطالب‎اش نوشته که یگانه گزینه برای نابودی تروریزم کوبیدن پاکستان است.

در ادامه آمده که پاکستان هرگز حسن نظر در مورد افغانستان نداشت و برای پایان جنگ در این کشور در اصل فکری ندارد زیرا که نظامیان آن از این جنگ تغذیه می‎شوند و به گونه‎های مختلف از آن سود می‎برند.

منابع عایداتی نظامیان پاکستان با منابع عایداتی تروریستان پیوند دارد.

تنها از سود تجارت اسلحه این جنگ بهرمند نمی‎شوند، بلکه بیشترین سود قاچاق هیروئین به جیب نظامیان پاکستان می‎ریزد.

در مطلب همچنان گفته شده که منابع عایداتی نظامیان پاکستان با منابع عایداتی تروریستان پیوند دارد و این معامله پاکستان چیز تازه‎ای نیست و از تهاجم شوروی به افغانستان شروع شده‎است.

از جنگی که جنرالان پاکستانی میلیون‎ها دالر سود به دست می‎آورند چگونه ممکن نیست به این ساده‎گی از آن دست بردار شوند و رهبران تروریستان و لانه‎های آنان را نابود کنند.

در قسمت اخیر مطلب نویسنده تحلیل نموده که با توجه به دشواری‎های موجود فرا راه صلح در افغانستان، حکومت این کشور شبیه کشتی خواهد بود که از ناخدای آن خبری نیست، بنا بر این، دست‌یابی به صلح تنها زمانی ممکن است که پاکستان در جایش میخ‌کوب شود، زیرا پاکستان بزرگترین مانع بر سر راه صلح افغانستان است.

  • ویسا

روزنامه ویسا هم از قول وزیر خارجه پاکستان نوشته‎است که امریکا و ناتو در برقراری امنیت در افغانستان شکست خورده‎اند و تنها راه باقی مانده برای امنیت افغانستان همکاری کابل با اسلام‌آباد است.

در ادامه از قول وزیر خارجه پاکستان آمده که عناصری در دولت افغانستان خواهان صلح و ثبات نیستند و گفته‎است تا زمانی‎که پاکستان و افغانستان همکاری مستقیم نداشته باشند امنیت در منطقه برقرار نخواهد شد.

  • اصلاح

روزنامه اصلاح در مورد برخورد سیاسی پاکستان با موضوع مهاجرت افغان‎ها پرداخته‎است.

اصلاح در یکی از مطالبش در مورد این موضوع نوشته و آمده‎است که پاکستان برای مهاجران افغان دو ماه مهلت داده تا خاک آن کشور را ترک نمایند.

در ادامه نوشته شده که پاکستان از حضور مهاجران افغان بهره سیاسی می‎گیرد و فرصت برای استخبارات پاکستان مساعد شده تا بالای حکومت افغانستان فشار وارد نماید.

در مطلب همچنان گفته شده که سیاستگران پاکستان موضوع مهاجرت اتباع افغانستان به آن کشور را به‌عنوان «پاشنۀ اشیل» دولت افغانستان دانسته و هر گاه که روابط دو دولت به خرابی گراییده، آنان فوراً به فکر فشار وارد نمودن بالای حکومت افغانستان از آدرس عنوان کردن اخراج یکباره‎گی مهاجران از آن کشور می‎افتند.

  • انیس

روزنامه انیس هم در مورد کشورهای حامی تروریزم مطلبی را به چاپ رسانیده‎است.

در مطلب آمده که مردم مظلوم افغانستان از سال‎های متمادی بدین‌سو شاهد جنگ‎های خانمانسوز اند و هر روز قربانی می‎دهند و این هم واقعیت دارد که افغانستان به نماینده‎گی از جامعه جهانی در مقابل تروریزم مبارزه می‌نمایند.

در ادامه گفته شده که تروریزم تهدید برای افغانستان نه، بلکه برای تمام جهان است و به اثر سیاسیت فعال خارجی دولت افغانستان، جامعه جهانی به این معتقد شد که مرکز تجهیز و آموزش تروریزم در پاکستان موقعیت دارد و پاکستان به جامعه جهانی سیاست دوگانه را بازی می‎کند.

در ختم مطلب گفته شده که حکومت افغانستان باید از فرصت پیش آمده استفاده نماید تا فشارها بالای پاکستان افزایش پیدا نماید.

XS
SM
MD
LG