لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

کارشناسان "م. م" در مورد گزارش‌های حملات کیمیاوی در سوریه تحقیق می‌کنند


کارشناسان جرایم جنگی سازمان ملل‌متحد می‌گویند، در زمینۀ گزارش‌های متعدد در مورد اتهام حملات کیمیاوی بر ضد افراد ملکی در شهرهای تحت کنترول شورشیان در سوریه تحقیق می‌کنند.

کمیشنری حقوق بشر سازمان ملل‌متحد در سوریه، ششم فبروری اعلان کرد که آن‌ها راپورهای متعدد را دریافت کرده‌اند که در آن‌ها استفاده از بمب‌های ادعا شده‌است که حاوی گاز کلورین بوده‌اند.

در این راپورها گفته شده‌است که این بمب‌ها توسط نیرو های رژیم سوریه در شهرک‌های سراقب "Saraqeb" در ولایت شمال‌غرب ادلیب "Idlib" و دوما "Douma" در منطقه غوطه در حومه شرقی شهر دمشق استفاده شده‌است.

باشنده‌گان شهرک‌های سراقب "Saraqeb" دوما "Douma" در غوطه، نیرو های حکومت سوریه را متهم کرده‌اند که در هفته‌های اخیر، از اسلحۀ کیمیاوی استفاده کرده‌اند.

حکومت بشارالاسد که توسط روسیه حمایت می‌شود، این ادعا را رد کرده‌است.

ولی کمشنری سازمان ملل‌متحد در ماه سپتمبر سال گذشته رسماً دمشق را به یک حملۀ کیمیاوی متهم کرد که در اوایل همان سال در شهر خان شیخون در ولایت شمال‌غرب ادلیب صورت گرفت و در نتیجۀ آن پنج تن کشته شدند.

رکس تیلرسن
رکس تیلرسن

رکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا به‌تاریخ ۲۳ جنوری با اشاره از استفادۀ اسلحۀ کیمیاوی توسط رژیم سوریه، در غوطه گفت:

"حملات اخیر در شرق غوطه نگرانی جدی را به وجود می‌آورد که احتمال دارد رژیم بشارالاسد به استفاده از اسلحه کیمیاوی بر ضد مردم خود ادامه می‌دهد. هر که این حملات را انجام داده‌است، روسیه در برابر قربانیان در شرق غوطه و حملات بی‌حساب کیمیاوی هدفمند، از زمانی‌که روسیه در سوریه مداخله کرده، مسئول است."

ایالات متحدۀ امریکا پنجم فبروری گفت، شواهد آشکار در زمینۀ استفادۀ متعدد از گاز کلورین در هفته‌های اخیر در سوریه به‌شمول مناطق شرقی غوطه وجود دارد.

این مناطق در کنترول شورشیان قرار داشته و در آن حدود ۴۰۰ هزار تن تحت محاصرۀ نیرو های رژیم بشارالاسد قرار دارند.

XS
SM
MD
LG