لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

گاردین: کابلیان برای انتقال بیماران‌شان به‌جای امبولانس از تکسی کار می‎گیرند


  • گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین، حمله هفته گذشته توسط یک موتر امبولانس در کابل را به بررسی گرفته‎است.

روزنامه می‎نویسد در ۲۷ جنوری زمانی که زمری خان راننده یک موتر امبولانس، زخمی‎ها را انتقال می‎داد، در برابر یک پوسته، پولیس کارت او را دید و به داخل امبولانس بالا شد تا بیبیند که آیا واقعاً زخمی‎ها در موتر حمل می‎شوند یا چیز دیگری.

باید به امبولانس‎ها احترام گذاشته شود، اما در حال حاضر در مورد هر چیزی تردید وجود دارد.

به نوشته گاردین به دنبال حمله توسط یک امبولانس که ۱۰۵ قربانی بر جا گذاشت، زنده‎گی در کابل دشوار شد به‌خصوص برای امبولانس‎ها و راننده‎های این نوع موترها.

زمری خان به روزنامه گاردین گفته‎است هنگامی که امبولانسش را توقف می‎داد، موتر نیم متر پیش رفت و در همین هنگام پولیس سلاحش را به کلکین موتر گذاشت و وی از این ناحیه شدیداً متأثر شد، زیرا زخمی‎ها در امبولانس در وضعیت بدی قرار داشتند.

به‌گفته زمری خان، باید به امبولانس‎ها احترام گذاشته شود، اما در حال حاضر در مورد هر چیزی تردید وجود دارد.

گاردین در ادامه می‎افزاید این روزها، شماری زیادی از مردم در کابل، برای انتقال بیماران‌شان، از تکسی کار می‎گیرند، زیرا در پوسته‎های امنیتی، امبولانس‎ها شدیداً تلاشی می‎شوند.

  • دیلی بیست

روزنامه دیلی بیست مقالۀ را در مورد نگرانی برخی از نیروهای امریکایی در افغانستان نشر کرده‎است.

در عنوان مطلب می‎خوانیم که چرا شماری از نیروهای بحری امریکا از متحدین افغان‌شان نسبت به طالبان هراس بیشتر دارند؟

دیلی بیست نوشته که برای نخستین بار شماری از نظامیان امریکایی در مورد حملات از جانب نیروهای افغان با روزنامه صحبت کرده و این نظامیان برای همکاران امریکایی‌شان به‌خاطر رفتن به افغانستان هشدار داده‎اند.

روزنامه داستان ورود یک حمله کننده در کلپ ورزشی نیروهای امریکایی در دهم اگست سال ۲۰۱۲ را هم به جزئیات نوشته که در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند صورت گرفت.

مرد مهاجم ساعت ۰۸:۲۰ دقیقه همان شب، با کلاشنیکوف سه تن از نیروهای امریکایی را کشت.

به این ترتیب سال ۲۰۱۲ برای نیروهای امریکایی مرگبارترین سال از لحاظ حملات موسوم به "سبز بر آبی" بود.

به نوشته روزنامه، پس از گذشت اضافه از پنج سال و انجام تحقیقات در این مورد، حالا شماری از نیروهای بحری امریکا با دیلی بیست گفت‎وگو کرده و پیام داده‎اند که ایالات متحده باید جنگ افغانستان را با چشمان باز بببیند.

دیلی بیست در ادامۀ مقاله‎اش می‎نویسد در بهار سال ۲۰۱۸، اردوی امریکا نظامیان بیشتری به افغانستان می‎فرستد تا آن‎ها مأموریت آموزشی نیروهای افغان را پیش برند.

اما نظامیان امریکایی که با روزنامه صحبت کرده‎اند، با ابراز همبستگی با سربازان امریکایی که تا حالا در افغانستان حضور دارند، گفته‎اند که این نظامیان گاه و ناگاه برای آموزش‌دهی نیروهای افغان با هراس روبه‎رو می‎شوند، زیرا در گذشته‎ها از چندین حمله مرگبار از سوی همکاران افغان‌شان شنیده‎اند و یا شاهد این‌گونه حملات بوده‎اند.

XS
SM
MD
LG