لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

افغانستان به محور عملیات هوایی امریکا مبدل شده‌است


در حالی‎که جنگ علیه داعش در عراق و سوریه کاهش میابد ایالات متحده می‎گوید، جابه‌جا ساختن منابع جنگی و استخباراتی‌اش به افغانستان را آغاز کرده‎است.

یک جنرال امریکایی می‎گوید، بعد از موفقیت‎های اخیر علیه داعش در سوریه و عراق، افغانستان حال محل عمده تلاش‎های قومانده مرکزی امریکا شده‎است.

جنرال جیمز هکر قوماندان قوای هوایی ناتو در افغانستان می‎گوید، جابه‌جاسازی منابع استخباراتی امریکا از عراق به افغانستان ما را کمک خواهد کرد که طالبان را به شکل مؤثر در هر جای‎که باشند با حملات هوایی هدف قرار دهیم.

وی در یک کنفرانس خبری ویدیویی از کابل به خبرنگاران گفته‎است، قومانده مرکزی امریکا در آغاز این ماه، افغانستان و جنگ علیه طالبان را رسماً از تلاش‎های عمده‎اش عنوان کرد.

طیاره حمله کننده بی ۵۲
طیاره حمله کننده بی ۵۲

جنرال هکر گفت بعد از موفقیت‎های اخیر در سوریه و عراق، افغانستان حال محل عمده تلاش‎های قومانده مرکزی امریکا شده‎است.

به‌گفته وی:

"این مسئله به قومانده مرکزی امریکا فرصت آن را داده‎است که منابع خود را حال طبق میل خود تغییر داده و استفاده نماید."

او گفت یکی از فواید عمده قوای ائتلاف در افغانستان از این بابت افزایش حمایت استخباراتی است که به اردوی امریکا اجازه خواهد داد مواضع دشمن را به‌طور بهتر مشخص ساخته و هدف قرار دهد.

به‌گفته جنرال هکر:

"این مسئله به ما اجازه خواهد داد طالبان را مؤثرتر و دردبارتر ضربه زنیم، بدون در نظرداشت این‎که محل قومانده آن‎ها باشد یا محلات دور افتاده و کوچک آن‎ها."

این جنرال امریکایی گفت، ایالات متحده حال در افغانستان در مقایسه با یک سال پیش ۵۰ درصد توانایی بیشتر استخباراتی، نظارتی و کشفی دارد.

وی همچنان گفت، ایالات متحده ۱۰ طیاره جنگنده را به تجهیزاتش در افغانستان افزوده و به زودی طیاره‎های کشفی و نجات را نیز به آن اضافه می‎کند.

جنرال هکر افزود قوای هوایی افغان حال در برابر طالبان توانمند شده‎اند و مأموریت‎های بیشتر را نسبت به قوای هوایی امریکا در کشور شان انجام می‎دهند.

جنرال هکر همچنان گفت، هدف عمده قومانده هوایی ناتو که وی مسئولیت آن را عهده‌دار می‎باشد این است که شمار نیروهای هوایی افغان را در چند سال آینده سه چند بسازد.​

  • جزئیات قبلی

یک مقام ارشد ناتو می‌گوید، با کاهش نیرو های امریکایی در سوریه و عراق، افغانستان به محور عملیات هوایی این کشور تبدیل خواهد شد.

جیمز هکر قوماندان عملیات نیرو های هوایی ناتو در افغانستان می‌گوید، بعد از پیروزی‌های اخیر در سوریه و عراق، اینک افغانستان به مرکز تلاش‌های قوماندانی مرکزی نیروهای امریکا تبدیل شده‌است.

به‌گفته جیمز هکر، گرچه در ماه‌های اخیر اکثر حملات را قوای هوایی افغان انجام داده‌است، اما نیرو های ائتلاف بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ میلادی به‌طور اوسط ۲۵ حمله را در هفته انجام داده‌اند.

قوماندانی مرکزی نیرو های امریکا روز سه شنبه اعلان کرد که در شمال افغانستان حملات هوایی تازه را بالای طالبان انجام داده‌است.

در این حملات طیارات «بی‌-۵۲» امریکایی نیز سهم داشتند.

XS
SM
MD
LG