لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

شورای عالی صلح: از اعتراض صلح‌خواهانه اقوام آن‌سوی دیورند باید حمایت شود


مقامات در شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند که اعتراض اقوام آن‌سوی خط دیورند برای تأمین صلح است و باید از آن حمایت صورت گیرد.

مقامات شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به ادامه اعتراض‌های اقوام ساکن در آن‌سوی خط دیورند می‌گویند که از این حرکت صلح‌خواهانه کشورهای منطقه و جهان باید حمایت کنند.

محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای این شورا روز پنجشنبه «۱۹ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، اعتراض کننده‌ها از چند سال به این‌سو قربانی تروریزم هستند و حالا بر ضد این پدیده و برای تأمین صلح صدا بلند کرده‌اند.

آقای خپلواک می‌گوید که اقوام دو طرف خط دیورند قربانی اصلی تروریزم بوده و باید برای رهایی‌شان از این پدیده و زنده‌گی صلح‌آمیز، آنان مورد حمایت لازم قرار گیرند.

اکرم خپلواک

او افزود:

"این که حالا ملت، علما و جوانان برخاسته اند و صدای صلح را بالا کرده‌اند باید همه جهانیان برای تأمین صلح و ثبات در منطقه، افغانستان، پاکستان و دو طرف خط دیورند صدای صلح را همراهی و حمایت کنند. حلقاتی که در این منطقه نا امنی می‌خواهند و تلاش دارند که با ایجاد نا امنی به اهداف‌شان برسند و تروریستان که افغان نیستند و از بیرون آمده‌اند، بر ضد آنان باید مشترکاً اقدام کنند."

پس از کشته شدن نقیب‌الله محسود در ۱۳ جنوری در کراچی پاکستان اقوام ساکن در آن‌سوی خط دیورند در واکنش به کشته شدن وی دست به اعتراض زدند، آنان در ۲۶ جنوری از دیره اسماعیل خان اعتراضات‌شان را آغاز کردند.

این اعتراضات و تظاهرات پس از آن به بنو، کوهات، پشاور، چارسده، مردان، صوابی و برخی شهرهای دیگر گسترش یافت و در نخست ماه جاری میلادی اعتراض کننده‌ها خود را به اسلام‌آباد رسانیدند.

  • بازداشت یک مقام پیشین پولیس پاکستان که متهم به قتل نقیب‌الله محسود است.
  • پاکسازی وزیرستان جنوبی از وجود ماین‌ها.
  • ردیابی جوانان مفقود شده پشتون.

از خواست‌های مهم اعتراض کننده‌ها است.

اعتراض کننده‌گان در پاکستان

در این حال شهزاده مسعود از کارشناسان سیاسی افغان می‌گوید که اقوام ساکن در آن‌سوی خط دیورند سال‌هاست که قربانی تروریزم شده‌اند و حقوق‌شان تأمین نشده‌است.

آقای مسعود می‌گوید که خواست اعتراض کننده‌ها برحق است و باید آنان حمایت شوند.

او افزود:

"در طول دو دهه که جنگ بالای ما افغان‌ها تحمیل شده، بر اقوام در آن‌سوی خط دیورند نیز جنگ بر پشتون‌ها چنین تحمیل شده‌است. در آن‌جا مراکز تروریزم ایجاد شده و طوری که در این‌جا بر افغان‌ها ظلم می‌شود در آن‌سوی خط دیورند نیز بالای اقوام ساکن ظلم می‌شود. خواست‌های آنان برحق است و ما در این مبارزه برحق‌شان با آنان ایستاده‌گی می‌کنیم."

برخی دیگر از کارشناسان به این باور هستند که مطابق خواست اعتراض کننده‌ها تأمین امنیت در آن‌سوی خط دیورند بر وضعیت در افغانستان و منطقه نیز تأثیرگذار است.

عبدالغفور لیوال از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که خواست اعتراض کننده‌های اقوام ساکن در آن‌سوی خط دیورند مشروع بوده و این مسئولیت اخلاقی کشورهای منطقه است که از آنان حمایت کنند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG