لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

کابل: آغاز سلسله تازۀ گفت‎وگوها با اسلام‌آباد با گذشته‎ها تفاوت زیاد دارد


در آستانه رفت و آمدن هیئت‎های افغانستان و پاکستان، وزارت خارجه افغانستان می‎گوید که دیگر مرحله وقت ضایع کردن‌ها از سوی پاکستان با تعهدات میان تهی‌اش به پایان رسیده‎است.

سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که دیگر فرصت برای این نیست تا پاکستان وقت را به تعهدات میان‌تهی ضایع کند.

شکیب مستغنی روز پنجشنبه «۱۹ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که آغاز سلسلۀ تازۀ گفت‎وگوها با پاکستان با گذشته‎ها تفاوت زیاد دارد.

به‌گفته آقای مستغنی عمل کردن به جای تعهد در بخش مبارزه مشترک با تروریزم و پذیرفتن ملامتی پیشرفت‎های اند که در سلسله تازۀ گفت‎وگوها به وجود آمده‎اند.

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

او افزود:

"افغانستان دیگر وقت این را ندارد که با تدوین اسناد، تصویب و یا موراد مانند آن وقت را ضایع کند، فقط چیزی را که ما توقع آن را داریم آن اقدامات عملی می‎باشد. خواست افغانستان به صورت واضح با پاکستان مطرح شده‎است و حال موقع آن رسیده‎است که پاکستان به آن عمل کند."

انتظار می‎رود هیئتی به ریاست حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه فردا برای یک سفر دو روزه عازم پاکستان گردد.

حدود ۱۰ روز قبل هیئت مشابه از اسلام‌آباد وارد کابل گردید.

پیش از این رئیس عمومی امنیت ملی و وزیر داخلۀ افغانستان نیز به هدف شریک ساختن برخی اسناد در مورد موجودیت طالبان و شبکه حقانی در پاکستان با مقامات نظامی و استخباراتی پاکستان به اسلام‌آباد سفر کردند.

معصوم ستانکزی پس از رسیدن به کابل از پاکستان به رسانه‎ها گفت که پاکستان این را پذیرفت که از خاکش علیه افغانستان استفاده می‎شود.

سلسله رفت و آمد هیئت‎ها میان کابل و اسلام‌آباد پس از آن شدت گرفت که حملات خونین در کابل و شماری از ولایات کشور صورت گرفت.

حمله خونین انتحاری در کابل
حمله خونین انتحاری در کابل

حکومت افغانستان گفت که شبکه حقانی مسئولیت این حمله‎ها را پذیرفته‎است، شبکه که پاکستان به حمایت از آن متهم می‎شود.

اما با این همه حکومت پاکستان گفته‎است که حکومت افغانستان به‌خاطر آن درک نا درست که در نیتجه برخی عوامل به وجود آمده‎است بر پاکستان اتهام وارد می‎کند.

اما شماری از کارشناسان سیاسی افغان می‎گویند که پس از حمله خونین در کابل، پاکستان تحت فشار شدید قرار گرفته‎است.

خالد سادات کارشناس سیاسی افغانستان می‎گوید هرگاه فشارها بالای پاکستان از سوی جامعه جهانی به خصوص امریکا ادامه پیدا کند این کشور حتمی بر این فشارها تسلیم می‎شود.

او افزود:

"هر گاه فشار امریکا بالای پاکستان از آدرس افغانستان باشد و یا هم از آدرس سیاست جهانی، در کل از هر زاویه فشارها بالای پاکستان باعث این می‎گردد که این کشور بر فشارها تسلیم گردد."

به‌گفته آقای سادات باور کردن بر تعهدات پاکستان در بخش مبارزه صادقانه با ترویزم به جز خوش باوری چیز دیگر بوده نمی‎تواند، اما وی می‎گوید حالا چنین معلوم می‎شود که جهان در بخش فشار آوردن بر پاکستان جدی است.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG