لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

جمعیت اسلامی، از میانجیگری ملل‌متحد در حل تنش میان ارگ و نور خوشبین است


حزب جمعیت اسلامی، از میانجیگری سازمان ملل‌متحد در حل تنش به میان آمده میان عطا محمد نور و حکومت افغانستان اظهار خوشبینی می‎کند.

ذبیح‌الله فطرت معاون سخنگوی این حزب روز پنجشنبه «۱۹ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت هرچند گفت‎وگوها به وساطت یوناما تا حال نتیجه نداده، اما این سازمان در ایجاد حکومت وحدت ملی نقش مهم داشت، اوضاع افغانستان را از نزدیک دنبال می‎کند و نیاز است تا نقش را در این زمینه ایفا کند.

او افزود:

"در مرحله مذاکرات برخی مشکلات تخنیکی موجود است، ضرورت به همکاری سازمان ملل‌متحد دیده می‎شود و امید است که سازمان ملل چنانچه در تفاهمنامه تشکیل حکومت نقش داشت در عملی شدن‌اش نیز نقش ایفا کند."

ذبیح الله فطرت
ذبیح الله فطرت

فطرت می‎گوید که این پا درمیانی پس از ۱۸ روز تأخیر در مذاکرات میان حکومت و حزب جمعیت آغاز شده‎است.

از سوی هم یک منبع معتبر حکومتی که خواست نامش گرفته نشود، در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید، گفت‎وگوها به میانجگری یوناما از سه شنبه به این‌سو آغاز شده‎است.

رئیس جمهور غنی در اواخر ماه قوس سال روان خورشیدی استعفای عطا محمد نور از سمت ولایت بلخ را منظور کرد و به جای او انجنیر داوود را که تا حال به کار آغاز نکرده، گماشت.

پس از آن آقای نور و حزب جمعیت در برابر این تصمیم حکومت واکنش نشان دادند و آقای نور این استعفا را منتفی خواند و برکناری‌اش را مشروط به مذاکره میان حزب جمعیت و حکومت دانست.

هرچند مذاکرات میان دو طرف صورت گرفت، اما محمد اسماعیل خان عضو رهبری حزب جمعیت حدود ۲۰ روز پیش به رادیو آزادی گفت که این مذاکرات بی‌نتیجه پایان یافته‎اند.

جمعیت اسلامی به خاطر برکناری نور از سمت ولایت بلخ، برخی پیشنهاداتی را به حکومت پیشکش کرده‎است.

از سوی هم انجمن حقوق دانان افغانستان با توجه به وساطت سازمان ملل در این قضیه، می‎گوید به خاطر حل این مشکل باید به‌جای مصلحت‎های سیاسی، به تطبیق قانون اولویت داده شود.

اجمل هودمن کارشناس افغان
اجمل هودمن کارشناس افغان

اجمل هودمن رئیس این انجمن به رادیو آزادی گفت که نقش سازمان ملل در مورد اختلافات سیاسی روشن است، اما باید همه مسایل در چوکات قانون باشد.

او افزود:

"حالا که به موارد تخنیکی موافقت نامه تشکیل حکومت تأکید می‎شود و قانون اساسی کشور از نظر انداخته می‎شود به این معناست که حکومت اعتراف می‎کند که مطابق قانون اساسی ایجاد نشده و در روشنایی قانون به پیش نمی‎روند، این در بخش حاکمیت قانون و ثبات سیاسی حالت خطرناک است."

وی می‎گوید که در مذاکرات باید قانون اساسی خط سرخ باشد، زیرا در غیر آن به‌گفته وی نتیجه خطرناک خواهد داشت.

با این همه، حزب جمعیت اسلامی می‎گوید که تا پایان مذاکرات میان دو طرف در میانجیگری یوناما، عطا محمد نور به وظیفه‎اش ادامه خواهد داد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG