لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۵

ناتو: عملیات نابود سازی منابع مالی طالبان به شمال افغانستان گسترش یافته‎اند


مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می‎گوید، عملیات مشترک نیروهای افغان و ناتو به هدف نابود سازی منابع تمویل مالی طالبان از ولایت هلمند به شمال افغانستان گسترش یافته‎اند.

قوماندان قوت‎های هوایی نیروهای ناتو مستقر در افغانستان می‎گوید، عملیات مشترک نیروهای افغان و ناتو به هدف از بین بردن منابع عایداتی طالبان مسلح هنوز نیز ادامه دارد.

جیمز هکر قوماندان قوت‎های هوایی ناتو در افغانستان، به روز پنجشنبه به واسطه ویدیو کنفرانس از کابل، در واشنگتن به خبرنگاران گفت که از آغاز این عملیات تا حال ۳۰ میلیون دالر تنها به طالبان مسلح زیان وارد شده و ده‎ها کارخانه تولید هیروئین نابود شده‎اند.

قوماندان قوت‎های هوایی ناتو در افغانستان گفت، نیروهای ناتو را در این عملیات کماندوهای افغان، قول اردوی ۲۱۵ میوند و نیروهای هوایی افغان همکاری و حمایت می‎کنند.

مزارع کوکنار
مزارع کوکنار

آقای هکر گفته‎است که از آغاز این عملیات تا حال به طالبان مسلح و گروه‎های مافیایی نزدیک به ۲۰۰ میلیون دالر زیان وارد شده‎است.

او افزود:

"۸۰ تا ۸۵ درصد هیروئین جهان از افغانستان به دست می‎آید. طالبان یک سازمان جرمی است که عواید شان را از درک فروش مواد مخدر به دست می‎آورند. از ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی قول اردوی ۲۱۵ میوند، کماندوهای افغان و نیروهای هوایی افغان در همکاری مشترک با نیروهای امریکایی ۳۰ میلیون دالر به‌گونه مستقیم به طالبان و بیش از ۱۶۰ میلیون دالر نیز به گروه‌های مافیایی مواد مخدر زیان وارد کرده‎است. این عملیات همچنان ادامه خواهد یافت، نه‌تنها در هلمند، بلکه به تمامی نقاط افغانستان گسترش خواهد یافت."

عملیات مشترک نیروهای افغان و خارجی به هدف تخریب کارخانه‎های تولید مواد مخدر و نابودی منابع عایداتی طالبان در ماه نومبر سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شد، اما به دلیل بلند بودن سطح کشت کوکنار در هلمند، این عملیات تا حال تنها بالای همین ولایت مترکز بود.

اما مأموریت حمایت قاطع ناتو به روز سه شنبه با نشر خبرنامه گفت که عملیات مشترک هوایی نیروهای افغان و ناتو به شمال شرق افغانستان نیز گسترش یافته که برعلاوه سرکوب گروه‎های تروریستی، نابود سازی منابع عایداتی طالبان نیز از اهداف عمده آن گفته شده‎است.

از سوی دیگر، شفیق همدم مشاور پیشین ناتو در افغانستان به این باور است که پس از هلمند، بدخشان دومین منبع بزرگ عایداتی طالبان و گروه‎های مافیایی است.

افغانستان
افغانستان

آقای همدم می‎گوید، طالبان مسلح و گروه‎های مافیایی بخش اعظم عواید شان را از درک استخراج غیر قانونی منابع طبیعی و پروسس مواد مخدر به دست می‎آورند.

وی افزود:

"مخالفان مسلح در شمال، به ویژه ولایت بدخشان دو منبع عایداتی دارند که مواد مخدر و منابع طبیعی است. در بدخشان هم کوکنار کشت می‎شود و هم ده‎ها فابریکه تولید هیروئین فعال است. دیگر این که بدخشان با کشورهای آسیای مرکزی سرحد مشترک دارد و قاچاقبران با استفاده از این سرحد می‎توانند مواد مخدر را به آسیای مرکزی و از آن‎جا به اروپا قاچاق نمایند."

شفیق همدم می‎گوید، ساختار و موقعیت کارخانه‎های تولید مواد مخدر در بدخشان در مقایسه به سایر ولایات تفاوت نیز دارد، زیرا بدخشان ولایت کوهستانی است و بیشتر کارخانه‎های تولید هیروئین در کوه‎ها و مغاره‎ها ساخته شده‎است.

آقای همدم با توجه به نتایج سه ماه گذشته نیروهای مشترک افغان و خارجی، دوام این عملیات را مؤثر می‎داند.

گزارش: عبادالله حنانزی

XS
SM
MD
LG