لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

شورای عالی صلح: برگزاری نشست در ازبکستان به پروسه صلح کمک می‌کند


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که برگزاری نشست در ازبکستان به پروسه صلح در افغانستان کمک می‌کند.

در ادامه تلاش‌ها به‌خاطر تامین صلح در افغانستان، این‌بار ازبکستان ابتکار برگزاری یک نشست منطقه‌‌ای را به عهده گرفته‌است.

حاجی دین محمد یک عضو شورای عالی صلح افغانستان روز شنبه «۲۱ دلو ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی، برگزاری این نشست را مؤثر دانسته و گفت این نشست بر همصدایی مبارزه علیه تروریزم تمرکز دارد.

او افزود:

"این نشست برای اجماع منطقه در امر مبارزه با تروریزم برگزار میشود، البته این نشست پس از پروسه کابل است، در مجموع بخیر افغانستان و منطقه است."

این در حالیست که محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان روز جمعه در رأس هیاتی وارد تاشکند، پایتخت ازبکستان شد.

قادرشاه، سخنگوی دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان از اظهار نظر و ارائه معلومات در این مورد خودداری کرد.

اما به اساس گزارش‌ها، این هیئت به منظور گفت‌وگو در باره پروسه صلح، امنیت و همکاری‌های منطقه‌ای به آن کشور سفر نموده‌است.

رسانه‌های ازبکستان نوشته‌اند که هیئت افغانستان با وزیر خارجه و سایر مقام‌های دولتی این‌کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

پیش از این مشاور امنیت ملی و رئیس جمهور افغانستان به این کشور نیز سفرهای داشته اند.

مقامات حکومت وحدت ملی به‌خاطر موفقیت پروسه صلح تا حال به کشور های امریکا، کانادا، بریتانیا، جرمنی، قزاقستان، آذربایجان، روسیه، هند، چین، ترکمنستان، ایران و برخی کشورهای دیگر سفرهای داشته‌اند.

در عین حال، چندین نشست بین المللی صلح در پاکستان، روسیه، ترکیه، کابل و برخی کشورهای دیگر نیز برگزار شده اما صلح تا هنوز درافغانستان تامین نشده‌است.

در عین حال، برخی از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه از چنین تلاش‌ها خوشبین نیستند و می‌گویند کشورهای منطقه تحت نام همکاری برای صلح به اهداف خود تمرکز دارند.

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه به رادیو آزادی چنین گفت:

عرفان الله عرفان
عرفان الله عرفان

"متاسفانه دولت های مختلف به‌خاطر صلح افغانستان تلاش کردند اما هرکس روی اهداف خود تمرکز داشته، از ترکیه گرفته تا عربستان، قطر، پاکستان و سایر کشورها، متاسقانه آن‌ها در این قضیه بیشتر خود نمایی کردند."

به گفته وی، کشورهای آسیای میانه از حضور داعش درمنطقه نگران اند و به‌خاطر رفع نگرانی‌ها و متقاعد ساختن امریکا، آواز صلح را بلند می‌کنند.

آقای عرفان از ازبکستان می‌خواهد که نخست جلو فعالیت تروریستان ازبکستانی را بگیرد.

وی می افزاید تا زمانی‌که کشورهای جهان و منطقه همکاری صادقانه به‌خاطر آوردن صلح در افغانستان نکنند و چشمه‌های مالی تروریستان را قطع نکنند، صلح در افغانستان تامین نخواهد شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG