لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

سرمنشی سازمان ملل متحد خواهان کاهش فوری تنش در سوریه شده‌است


سرمنشی سازمان ملل متحد خواهان کاهش فوری تنش در سوریه شده‌است.

آنتونیو گوترش این خواست را پس از آن مطرح کرده‌است که اسرائیل حمله‌های هوایی را بر مواضع تحت حمایت ایران در داخل سوریه انجام داد.

استیفن دویاریچ سخنگوی گوتیریش روز شنبه در یک اعلامیه گفت که منشی عمومی سازمان ملل متحد تنش نظامی هشدار دهنده در سراسر سوریه و سرایت آن به سرحدات این کشور را از نزدیک دنبال می‌کند.

دویاریچ گفته است که گوترش تأکید کرده که تمام جوانب در سوریه و منطقه به دنبال شعله ور شدن خشونت‌ها به شمول حمله‌های هوایی اسرائیل بر مواضع تحت حمایت ایران و عملیات نیرو های ترکیه در شمال سوریه به رعایت قانون بین المللی پای‌بند بمانند.

آنتونیو گوترش
آنتونیو گوترش

سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد همچنان گفته‌است که آنتونیو گوترش از تمام طرف‌ها می‌خواهد که در زمینه کاهش بدون قید و شرط خشونت ها کار کرده و از خویشتنداری کار بگیرند.

اسرائیل روز جمعه گفت که یک جت جنگی اف ۱۶ اش پس از برگشت از یک بمباری بر مواضع تحت حمایت ایران در سوریه توسط راکت ضد طیاره سقوط داده شد.

اسرائیل پس از آن اقدام به اجرای حمله‌های هوایی در سوریه کرد که اسرائیل کشف کرد که آنچه را یک طیاره بی‌پیلوت ایرانی می خواند وارد حریم هوایی اسرائیل شده‌است.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل دیروز گفت:

"ایران تلاش می‌کند که از قلمرو سوریه جهت حمله بر اسرائیل استفاده کند و این کار را به هدف نابودی اسرائیل هدف که به آن اعتراف کرده‌است انجام می‌دهد. ایران با بی شرمی حاکمیت اسرائیل را نقض کرد و آنها یک طیاره بی‌پیلوت را از قلمرو سوریه به اسرائیل فرستادند. اسرائیل ایران و میزبان اش سوریه را در تهاجم امروز مسئول می‌داند و به انجام هر آنچه برای حفظ حاکمیت و امنیت ما نیاز باشد ادامه می‌دهیم."

نتانیاهو گفت که با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا صحبت کرده‌است.

صدراعظم اسرائیل با رئیس جمهور روسیه
صدراعظم اسرائیل با رئیس جمهور روسیه

صدارعظم اسرائیل افزود، من به پوتین مکلفیت و حق ما را برای دفاع از خود ما در برابر حمله‌ها از قلمرو سوریه تصریح کردم و روی ادامه هماهنگی میان اردوهای ما توافق کردیم.

ایالات متحده امریکا گفته‌است که از حق اسرائیل برای دفاع از خودش قویاً حمایت می‌کند.

سوریه حمله های اسرائیل بر مناطقِ در سرحدات سوریه را تائید کرده اما این را رد می‌کند که کدام طیاره بی‌پیلوت‌اش وارد حریم هوایی اسرائیل شده‌است.

ایران، ادعای اسرائیل در مورد پرواز طیاره بی‌پیلوت ایرانی در فضای اسرائیل و دخالت ایران در سرنگونی جت اسرائیلی را مضحک خوانده و آن را تکذیب کرده‌است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز شنبه در یک نشست در تهران گفت:

رئیس جمهور ایران
رئیس جمهور ایران

"کشوری که فکر می‌کند از طریق تقویت تروریزم یا مداخله در کشورهای دیگر یا بمباران کشورهای همسایه می‌تواند به نتایج مطلوب برسد در خطا و اشتباه است. ما آماده‌گی داریم برای امنیت منطقه."

منشی عمومی سازمان ملل متحد از تمام طرف‌های ذیدخل در جنگ سوریه تقاضا کرده‌است که به سوی یک راه حل سیاسی جهت پایان این جنگ گام بردارند.

جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از آن آغاز شد که حکومت سوریه معترضان طرفدار دموکراسی را سرکوب کرد.

در جریان درگیری‌ها بیش از سه صدو سی هزار نفر در سوریه کشته شده و میلیون‌ها تن بیجا شده‌اند.

دیپلومات‌ها گفته اند که شورای امنیت سازمان ملل متحد در نظر دارد تا روز چهارشنبه این هفته در مورد بحران سوریه بحث کند.

XS
SM
MD
LG